سردار فاطمی

یامهدی جهان در انتظار توست.....

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

جایگاه و همیت ایمان از نظر حضرت علی (ع)...

در کتاب شریف نهج البلاغه که حاوى سخنان نغز و حکیمانه حضرت على علیه‏السلام مى‏باشد، مساله ایمان از جایگاه و اهمیت ویژه‏اى برخوردار است و به جهات گوناگون آن پرداخته شده است که در این نوشتار به نمونه‏هایى از آن اشاره مى‏شود:

الف) فضیلت ایمان

«همانا بهترین چیز که نزدیکى خواهان به خدا سبحان بدان توسل مى‏جویند ایمان به خدا و پیامبر ... است‏» (1)

ب) اقسام ایمان

«برخى ایمان در دلها برقرار است، و برخى دیگر میان دلها و سینه‏ها عاریت و ناپایدار» (2)

ج) پایه‏هاى ایمان

«ایمان بر چهار پایه استوار است‏بر شکیبائى، و یقین، و عدالت و جهاد. شکیبائى و صبر را چهار شاخه است: آرزومند بودن، ترسیدن، و پارسائى و چشم امید داشتن. پس آن که مشتاق و آرزومند بهشت‏بود شهوتها را از دل زدود، و آن که از دوزخ ترسید، از آنچه حرام است دورى گزید، و آن که خواهان دنیا نبود و پارسائى داشت مصیبتها بروى آسان نمود، و آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت.

و یقین بر چهار شعبه است: بر بینائى زیرکانه، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان. پس آن که زیرکانه دید حکمت‏بروى آشکار گردید، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت، و آن که عبرت آموخت چنان است که پشینیان زندگى را در نوردید.

و عدل بر چهار شعبه است: بر فهمى ژرف نگرنده، و دانشى پى به حقیقت‏برنده و نیکو داورى فرمودن، و در بردبارى استوار بودن. پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت‏سیراب گردید و آن که بردبار بود، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود.

و جهاد بر چهار شعبه است: به نیک وادار نمودن و از کار زشت منع فرمودن و پایدارى در پیکار با دشمنان، و دشمنى با فاسقان. پس آنکه به کار نیک واداشت، پشت مومنان را استوار داشت، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود؛ و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود، حقى را که برگردن دارد ادا نمود؛ و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید» (3)

و در جاى دیگر درباره حقیقت ایمان فرمودند

«ایمان، شناختن به دل، و اقرار به زبان و فرمان بردن با اندامها است‏» (4)

د) نشانه‏هاى ایمان

1 - «ایمان بنده راست نباشد، جز آنگاه که اعتماد او بدانچه در دست‏خداست‏بیش از اعتماد وى بدانچه در دست‏خود اوست‏بود.» (5)

2 - کلمه 333 کلمات قصار ص 420 نهج البلاغه:

(در صفت مؤمن فرمود:) شادمانى مؤمن در رخسار اوست و اندوه وى در دلش. سینه او هر چه فراختر است و نفس وى هر چه خوارتر. برترى جستن را خوش نمى‏دارد، و شنواندن نیکى خود را به دیگران دشمن مى‏شمارد. اندوهش دراز است، همتش فراز. خاموشى‏اش بسیارست، اوقاتش گرفتار؛ سپاسگزار است، شکیبایى پیشه است، فرو رفته در اندیشه است، نیاز خود به کس نگوید، خوى آرام دارد، راه نرمى پوید. نفس او سخت‏تر از سنگ خارا - در راه دیندارى - و او خوارتر از بنده - در فروتنى و بى‏آزارى -.

و نیز فرمود: «ایمان آن است که راستى را برگزینى که به زیان تو بود بر دروغى که تو را سود دهد، و گفتارت برکردارت نیفزاید و چون از دیگرى سخن گویى ترس از خدا در دست آید» (6)

ه) آفات ایمان

1 - همنشینى با اهل هوى و هوس

2 - دروغ گفتن

3 - حسد ورزیدن

«همنشینى پیروان هوا فراموش کردن ایمان و جاى حاضر شدن شیطان است. از دروغ دورى گزینید که از ایمان به دور است ... بر هم حسد مبرید که حسد ایمان را مى‏خورد چنانکه آتش هیزم را» (7)

و) عوامل تقویت ایمان

1 - اعمال صالح

«ایمان را بر کرده‏هاى نیک دلیل توان ساخت، و از کردار نیک ایمان را توان شناخت‏» (8)

2 - سلامت قلب

«ایمان بنده‏اى استوار نگردد تا دل او استوار نشود و دل او استوار نشود تا زبان او استوار نگردد» (9)

3 - صبر

«صبر و شکیبائى نسبت‏به ایمان مثل سر است نسبت‏به تن، همانطور که تنى سر ندارد فایده‏اى ندارد، ایمانى هم که صبر و شکیبائى در او نباشد فائده‏اى ندارد» (10)

4 - حیاء

«هیچ ایمانى مثل حیاء نیست‏» (11)

ز) نتائج ایمان

1 - شهود حق

«دیده‏ها او را آشکارا نتوان دید، اما دلها با ایمان درست‏بدو خواهد رسید» (12)

2 - توان فهم معارف عالى

«دانستن امر ما (ولایت) کارى سخت است و تحمل آن دشوار کسى آن را تحمل نکند جز انسان با ایمانى که خداوند قلب او رابراى ایمان آزموده باشد» (13)

پى‏نوشت‏ها:

(1)نهج البلاغه، خطبه 110

(2)همان خطبه 189

(3)همان، کلمات قصار، 31

(4)همان، 227

(5)همان 310

(6)همان، 458

(7)همان، خطبه، 86

(8)نهج البلاغه، خطبه، 156

(9)همان، 176

(10)همان، کلمات قصار، 82

(11)همان، 113

(12) همان، خطبه، 179

(13)همان، خطبه 189

نهج البلاغه

دکتر سید جعفر شهیدى

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

بخشی از سخنان شهید همت

شهید همت: از طرف من به جوانان بگویید چشم شهیدان و تبلور خونشان به شما دوخته است بپا خیزید و اسلام خود را دریابید.
 
انسان یک تذکر در هر 4 ساعت به خودش بدهد، بد نیست.
 
بهترین موقع بعد از پایان نماز، وقتی سر به سجده می گذارید، مروری بر اعمال از صبح تا شب خود بیندازد، آیا کارمان برای رضای خدا بود.
شهید همت
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

عنایت و توجه سیدالشهدا (علیه السلام )

امام صادق (ع) فرمود: «حسین در نزد پروردگارش ... به زائرانش نظر مى کند . او نگاه مى کند که چه کسى براى آن حضرت گریه مى کند، پس براى او طلب آمرزش کرده و پدرانش را مى‏خواند تا براى آن زائر دعا کرده و طلب آمرزش و مغفرت نمایند. سپس امام (حسین) مى فرماید: اگر زائر من مى‏دانست که خدا چه چیزى براى او عطا مى فرماید شادى او بیشتر از جزع و بى‏تابى وى مى‏گردید» . (11)
و امام حسین (ع) فرمود: «هر کس مرا در زندگانیش زیارت کند، پس از مرگش بازدیدش خواهم کرد» . (12)
________________________________________________________
11. امالى شیخ طوسى ، ص 55
12. بحارالانوار ، علامه مجلسى ، ج 101 ص 16

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

ای خدا

ای خدا Windows دل را باز کن،یک Print از رحمتت آغاز کن

 

  Option غم را خدایا On مکن،فایل اشکم را خدایا Run مکن

 

نام تو Password درهای بهشت،آدرس Email سایت سرنوشت

 

  ای خدا حرف دلم با کی زنم،Help میخواهم که F1 میزنم

 

‎ refresh‎ این دل به الطاف تو است، save انعامش دراین ماه نو است

 

 باclear کردن ذهن ازگناه،ما به تومی آوریم عذر وپناه

 

  ای خدااین کهنه دل format نما،ازخود وقرآن مکن ما را جدا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

مشق بندگی

این مطلب به یقین ثابت شده است و خیلی ها نیز نقل کرده اند که اگر از حال انسان معلوم شود

 

که می خواهد نماز شب بخواند بیدارش می کنند ، بدون احتیاج به دعا ها و آیات معهوده ،

 

و این بیدار کردن به طرق مختلف است ، یا در می زنند یا صدایی می آید یا او را به نام صدا می زنند .

 

" آیت الله بهجت (ره) "

نوشته شده در تاریخ شنبه یازدهم مرداد 1393 توسط ...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

به چه دلیل امام زمان (علیه السلام) متولد شده اند؟

به چه دلیل امام زمان (علیه السلام) متولد شده اند؟


عقیده به مهدویت و منجى جهانى در اسلام امرى مسلم است و در دیگر ادیان هم وجود دارد؛ اما به چه دلیل حضرت مهدى (علیه السلام) متولد شده اند، نه این که در آخرالزمان به دنیا خواهند آمد؟
دلیل عقلى و نقلى قطعى داریم بر این که حضرت مهدى (علیه السلام) قبل از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکرى (علیه السلام)، متولد شده اند..............

1 ـ دلیل عقلى:
با توجه به سه مطلب ذیل عقل هر انسان منصفى حکم مى کند به این که امام زمان (علیه السلام) متولد شده و هم اکنون زنده هستند:
الف)در علم کلام به اثبات رسیده که  هیچ گاه زمین نمى تواند از حجت الهى، خالى باشد.  در روایات هم به این مطلب تصریح شده است، در روایت است که:  
لو بقیت الارض بغیر امام لساخت 
اصول کافى، ج 1، ص 179.

اگر زمین بدون امام باشد، فرو مى رود و نابود مى شود.
ب)در علم کلام ثابت شده است  که امامان معصوم بعد از پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) دوازده نفر بیش تر نیستند و همگى از خاندان پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) مى باشند.  روایات هم در این مورد فراوان است.
ج) یازدهمین امام معصوم ـ حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام) ـ در سال 260 هجرى قمرى در شهر سامرا به شهادت رسیدند،  این از مسلمات تاریخ است.

نتیجه ى این سه مقدمه این است که حضرت مهدى (علیه السلام)، قبل از شهادت امام حسن عسکرى (علیه السلام) تولد یافته و به مقام رفیع امامت رسیده اند، و گرنه زمین از حجت و امام خالى خواهند ماند.

2 ـ دلیل نقلى:
الف)روایات: در روایات آمده است که حضرت مهدى (علیه السلام)، نهمین فرزند امام حسین (علیه السلام) است، ششمین فرزند امام جعفر صادق (علیه السلام) است، پنجمین فرزند امام موسى بن جعفر (علیه السلام) است، چهارمین فرزند امام رضا (علیه السلام) است، سومین فرزند امام محمد تقى (علیه السلام) است، و فرزند امام حسن عسکرى (علیه السلام)است. مجموع این روایات بیش از 780 مورد است. از مجموع این روایات استفاده مى شود که حضرت مهدى (علیه السلام) متولد شده اند، زیرا حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام) در سال 260 هجرى قمرى به شهادت رسیدند.
ب)نقل تاریخى: مورخان شیعه و سنى جریان تولد حضرت مهدى (علیه السلام) و زمان و مکان آن را ضبط کرده اند.مروج الذهب، ج 4، ص 199 ـ ینابیع المودة، ج 3، ص 114.
ج)ملاقات حضرت: از زمان تولد حضرت مهدى (علیه السلام) تا این زمان، افراد زیادى حضرت را ملاقات کرده اند، مانند: حکیمه خاتون ـ عمه ى امام حسن عسکرى (علیه السلام)ـ که شب تولد حضرت در خانه ى امام حسن عسکرى (علیه السلام) بودند و جریان تولد را شاهد بودند.ینابیع المودة، ج 3، ص 114. غیبت شیخ طوسى، ص 141.

ابو نصر خادم، حضرت مهدى (علیه السلام) را در گهواره ملاقات نموده است.کشف الغمه، ج 2، ص 499 و اثبات الهداة، ج 7، ص 344.

سعدبن عبدالله قمى در زمان حیات امام حسن عسکرى (علیه السلام) با جمعى براى زیارت امام حسن (علیه السلام)به سامرا رفتند، در طرف راست امام کودکى را مشاهده نمودند که مانند ماه درخشان بود. پرسیدند: این کیست؟ فرمود:  مهدى قائم آل محمد (صلى الله علیه وآله وسلم)است. الزام الناصب، ج 1، ص 342.
در زمان غیبت هم افراد زیادى حضرت را ملاقات کرده اند، که در خصوص ملاقات با حضرت کتاب هایى نوشته شده است.بنابراین حضرت متولد شده اند و گرنه ملاقات با ایشان معنا نخواهد داشت.

شعر درباره حضرت مهدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

چرا باید منتظر ظهور باشیم؟!!!؟

نکته اول:

شیعه ضمن آن که می ‌داند با ظهور حضرتش (عج) مشکلات مرتفع می ‌گردد، حواله‌ حل مشکلات به ظهور ایشان را نیز خلاف سنت الهی و تفکر شیعی می ‌داند.
«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم‏ .. یقیناً خدا سرنوشت هیچ قومى را تغییر نمى ‌دهد، مگر اینکه آنان خویشتن را (به وسیله رفتارهاى نیک، یابد) تغییر دهند. (الرعد – 11)
کسی که انتظار دارد از بهترین شرایط شغلی برخوردار گردد، چه می‌ کند؟ آن که انتظار دارد مورد رحمت و مغفرت الهی قرار گیرد چه می‌کند و ....؟ آیا دست روی دست می‌گذارد و منتظر فرج می ‌نیشند، یا در آن راستا تلاش می‌کند و شرایط را مهیا و مساعد می ‌نماید؟ انتظار فرج حضرت مهدی علیه‌السلام نیز همین‌گونه است.
نکته دوم:
شاید کمترین سطح انتظار و عوامانه و دنیاگرانه ‌ترین نوع نگاه به ظهور، همین باشد که منتظر باشیم ایشان بیایند و مشکلات نان، گوشت، برنج، خانه و ازدواج و بازنشستگی و ... مردم را حل کنند! نه نه مشکل اصلی ما که فقط مشکل اقتصادی نیست
در واقع انتظار ظهور حضرت مهدی (ع)، انتظار ظهور انسانیت به معنای واقعی اش در میان جامعه است نه انتظار رفاه شکم و سایر نیازهای مادی او.
انتظار ظهور انتظار پیاده شدن دین خدا در جامعه است:آیا آن فرد اروپایی که از تکنولوژی برتر استفاده می‌کند و همه امکانات مادی اش فراهم است، توانسته است با بت پرستی ، همه قابلیت‌های انسانی خود را به رشد رسانده و متجلی کند؟!
نکته سوم:

«هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» (الصف - 9)
ترجمه: ‌او کسى است که رسول خدا را به هدایت و دین حق فرستاد تا (همه دین را ظاهر کند) آن را بر همه ادیان غلبه دهد هر چند که مشرکین کراهت داشته باشند.



انتظار

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

برزخ جوان منتظر...

شیخ رجبعلی خیّاط میگوید:

به هنگام دفن جوانی،دیدم که حضرت موسی بن جعفر(ع) آغوش خود را بر این جوان گشود.

پرسیدم این جوان آخرین حرفش چه؟؟

گفتند:این شعر؛

                                     منتظران را به لب آمد نفس

                                                              ای شه خوبان!به فریاد رس



اللهم عجل لولیک الفرج

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

میان دشمنان آقا غریب است چرا دوستان کس فکر او نیست؟!!!!

من شما را مؤاخذه میکنم

از یکی از شیفتگان امام عصر (عج) نقل شده که ایشان میفرمود:یک بار توفیق پیدا کردم آقا امام زمان را ملاقات،حضرت سرشان را روی شانه من گذاشتند و آن قدر گریه کردند که لباس من تر شد،من هم همراه آن حضرت گریه میکردم و نزدیک بود از غصه جان از بدنم خارج شود.آن حضرت در حالی که گریه مینمودند و ز دست دوستان بی تقوای خود اشک میریختند،فرمودند:اینها به من اضهار محبت میکنند ولی گناه میکنند!اضهار دوستی میکنند ولی غیبت هم میکنند،تهمت میزنند و دیگران را به بدی وا میدارند،اضهار دوستی با من میکنند و با خدا مخالفت میکنند!به خدا قسم اینها را مؤاخذه میکنم چون بدی از هر کس بد است،اما از کسی که خودش را دوست ما معرفی میکند خیلی بدتر است.اینجا بود که فهمیدم امام زمانم چقدر مظلوم است.1

شاید این جمعه بیاید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

ببخش...

من را برای هر چه خطا کرده ام... ببخش
ای مهربان که بر تو جفا کرده ام... ببخش

پشت و پناه من شده ای هر زمان ولــــــی
پشت تو را به غُصّه دو تا کرده ام ببخـش

بعد از هــــــزار سال که در می زنی ببین
در را به روی غیر تو وا کرده ام ببـــخش

من گم شدم در ازدحام هوس های نَفْسی ام
دســت تو را دوباره رها کرده ام... ببخش

آقا برای گرمـــــــــــــــــــی بازارتان فقط
بر شیشه های یخ زده «ها» کرده ام ببخش

من را فـــــدای جان خودت خواستی و من
خود را بــــلای جان شما کرده ام... ببخش

من وام دار چشــــــــم تو هستم که شیعه ام
این قرض را چگونه ادا کرده ام؟... ببـخش

... یا صاحب الزمان ...

العفو

 یار مهدی باشید...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان