مواد لازم برای شربت :

شکر ۲فنجان
 آب  یک فنجان
گلاب ۲ قاشق سوپخوری
زعفران حل شده یک قاشق مرباخوری
آبلیمو  یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه شربت :

آب و شکر را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بجوشد. بعد گلاب و زعفران را اضافه کرده، سپس آبلیمو را می ریزیم. پس از چند جوش، شربت آماده شده را از روی شعله بر می داریم.

زولبیا بامیه
زولبیا بامیه

زولبیا

مواد لازم:

۲۰۰ گرم نشاسته
۱۸۰ گرم ماست
۲۰ گرم آرد
یک قاشق سوپخوری زعفران حل شده
 یک قاشق چایخوری روغن جامد
یک دوم قاشق چایخوری جوش شیرین
یک قاشق سوپخوری آب یا گلاب

طرز تهیه:

نشاسته و ماست را مخلوط کرده، چند دقیقه ای صبر می کنیم تا نشاسته در ماست خیس خورده و به راحتی حل شود. سپس آرد را اضافه می کنیم و با همزن خوب به هم می زنیم تا مایع زولبیا صاف و یکدست شود. روغن جامد را اضافه کرده و در حین به هم زدن آب یا گلاب را همراه با زعفران حل شده به مایع اضافه می کنیم و آن را در قیف مخصوص می ریزیم. در این مرحله جوش شیرین را هم اضافه می کنیم و مایع را خوب به هم زده، در حالی که روغن روی شعله قرار دارد، زولبیا را توسط قیف در روغن کاملا داغ به صورت دایره های بزرگ و کوچک فرم می دهیم و بلافاصله پس از کمی سرخ شدن آنها را پشت و رو می کنیم.

زولبیاها را در شربت قرار می دهیم و پس از۱۵- ۱۰ دقیقه آنها را از شربت خارج کرده و در صافی قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود.

* یادآوری: برای سرخ کردن بامیه و زولبیا و گوش فیل از روغن مایع استفاده کنید، چون روغن جامد باعث سفت شدن آنهاخواهد شد.

بامیه

مواد لازم

آرد ۲۰۰ گرم
آب ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۳عدد
روغن جامد  یک قاشق سوپخوری
شکر نیم کیلو
نمک یک سوم قاشق چایخوری
آب ۱۵۰ گرم
آبلیمو ۲ قاشق سوپخوری
گلاب کمی

طرز تهیه :

آب را جوش آورده، با شعله ملایم آرد را اضافه می کنیم و مرتب به هم می زنیم تا خمیر تقریباً سفتی به دست آید. بعد روغن را اضافه کرده و مرتب به هم می زنیم ( در حدود ۳-۲ دقیقه )، به طوری که خمیر به صورت یک تکه درآید. سپس بعد از کمی سرد شدن خمیر، تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم و خوب خمیر را ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیف شود. برای این که بامیه رنگ زیباتری به خود بگیرد، بهتر است از شربت بامیه یک قاشق سوپخوری به خمیر بامیه اضافه کرده و با خمیر مخلوط کنیم. بعد خمیر را در قیف با ماسوره کنگره دار متوسط می ریزیم و سپس در روغن مایع سرخ می کنیم.

برای سهولت کار بهتر است روغن را کمی داغ کرده، بامیه ها را به وسیله دست و یا با قیچی مخصوص آشپزخانه در روغن ریخته، بعد آن را روی حرارت مستقیم قرار دهیم تا بامیه ها سرخ شوند. بامیه ها را در حین سرخ شدن مرتب به هم می زنیم تا به هم نچسبند و یک دست سرخ شوند. بامیه ها را در همان حال که داغ می باشد، به شربت گرم اضافه می کنیم تا شربت را خوب به خود جذب کنند، در غیر این صورت بامیه ها شربت را جذب نخواهند کرد. اگر بامیه پس از چند ساعت شربت خود را از دست داد، علت آن رقیق بودن شربت می باشد.

گوش فیل

مواد لازم:

تخم مرغ ۲ عدد
ماست نصف فنجان
روغن جامد یک قاشق سوپخوری
بیکینگ پودر  یک قاشق چایخوری
آرد به مقدار کافی

طرز تهیه:

در ظرف گودی ماست و تخم مرغ و بیکینگ پودر را خوب به هم می زنیم و روغن را اضافه کرده و آرد را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر صاف و یک دستی تهیه شود. سپس آن را چند قسمت کرده و چانه می گیریم و روی خمیر را با نایلون می پوشانیم تا سطح خمیر خشک نشود و جا بیفتد.

بعد از یکی دو ساعت هر یک از خمیرها را با وردنه روی میز به قطر ۲ میلی متر پهن کرده و با قالب گردی خمیر را به صورت دایره قالب می زنیم. سپس یک طرف دایره را جمع کرده و در روغن داغ سرخ می کنیم . سپس روی آنها پودر قند می پاشیم و در ظرف می چینیم.

نکاتی در مورد تهیه گوش فیل:

۱- در صورتی که بخواهید روی گوش فیل پودر شکر بپاشید، در این صورت قطر خمیر را کمی نازک تر کنید.

۲- گوش فیل را می توانیم به شکلهای، مختلفی مانند مربع، پاپیونی و برگ هم در بیاوریم.

۳- اگر روغن گوش فیل سرد باشد، خمیر پف نخواهد کرد.

۴- اگر شربت رقیق باشد، گوش فیل زود نرم و بیات می شود.