سردار فاطمی

یامهدی جهان در انتظار توست.....

۱۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

yaremahdi

yaremahdi

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

نصر من الله...

نصر من الله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

قرآن بخوانیم

چرا قرآن بخوانیم

رادران عزیز همین که قرآن را در جیبمان بگذاریم کافى است؟ این‌که در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم کافى است؟

امروز من مى‌گویم، این‌که ما در جلسه‌ى تلاوت قرآن شرکت کنیم کافى است؟ این‌که حتى قرآن را با صداى خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافى است؟

نه. چیز دیگرى لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر کرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما مى‌خواهد که تدبّر کنیم

امام خامنه ای   ۱۳۷۳/۱۰/۱۴

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

بغداد، 70 سال مرکز فرماندهی عصر غیبت

ظهور

بغداد که منصور عباسی آن را بنا کرد و پایتخت خلافت عباسی گردید. پس از مدتی یکی از مهمترین شهرهای آن عصر شد و بخش هایی از آن نیز به محل اسکان شیعیان تبدیل گردید. از آن جمله می توان به محله کرخ و باب الطاق اشاره کرد. سفیران چهارگانه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در بغداد زندگی کردند و در همان جا هم دفن شدند.

پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) و شروع عصر غیبت صغری با توجه به یکسری جهات امنیتی امام مهدی (علیه السلام) ترجیح دادند که مرکز سازمان وکالت از سامرا به بغداد منتقل شود. از این پس بود که در بغداد اوج دوران فعالیت سازمان وکالت تحقق یافت و در دوره ای که حدود 70 سال به طول انجامید، سفرای چهارگانه حضرت حجت (علیه السلام) ضمن اقامت در بغداد کار نظارت و رهبری سازمان در سایر نواحی را نیز عهده دار بودند.

 

انتقال مرکز فرماندهی امامت

اولین سفیر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) پس از شهادت امام حسن عسگری (علیه السلام) مدت کمی در سامرا زندگی کرد و سپس به بغداد رفت. وی این مدت کوتاه را در سامرا صرف رسیدگی به مشکلاتی کرد که بر اثر ادعای کاذب جعفر(عموی امام زمان) به وجود آمده بود. با این که در این دوره سامرا پایتخت عباسیان بود ولی با اشاره امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) وی مرکز فعالیت های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بزرگان شیعه را از سامرا به بغداد منتقل کرد.

در این شهر است که کمک های شیعیان به سوی عثمان بن سعید روان می گردد و توقیعات از طریق وی صادر می شود. گویا اولین گروه شیعی که از انتقال مرکز سازمان وکالت از سامرا به بغداد آگاه شدند. همان گروهی اند که از قم پس از شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام)، طبق معمول گذشته، برای تحویل وجوه شرعی و نامه ها به سامرا آمدند. طبق گزارش ایشان پس از آن که سردرگمی را پشت سر می گذارند و به دیدار حضرت قائم(علیه السلام) نائل می شوند. امام می فرمایند که بعد از این مالى به سامراء برده نشود و حضرت فردى را در بغداد نصب مى‏کند که اموال را دریافت کند و توقیعات از طریق او منتقل شود.

 

چرا بغداد

دلیل انتخاب بغداد این بود که در آن شهر با وجود عظمت و انبوهی جمعیت، تشکیلات و سازمان سفرا تا اندازه ای از دید حکومت و طبقه اشراف پایتخت نشین که در خدمت خلافت بودند به دور باشد. به همین دلیل سفیر اول محله کرخ (مرکز شیعیان) بغداد را مرکز رهبری شیعیان قرار داد. گرچه در بغداد امنیت کافی و واقعی نبود ولی اندکی آزادی نسبی وجود داشت و گرنه سیاست طرد شیعیان از صحنه های اجتماعی و اقتصادی و سخت گیری به معنای عام در بغداد و سامرا فرقی نمی کرد.  

مهمترین شاهد و سند دوره طلایی عمر بغداد به عنوان مرکز استقرار دفتر وکالت در عصر غیبت صغری، قبور مطهر نواب اربعه حضرت حجت (علیه السلام) در این شهر است که هم چنان یادآور دوران فعالیت وسیع، ولی سری این مردان الهی، به همراه دیگر اعضاء این سازمان در منطقه مهمی همچون بغداد است

سیاست های استراتژیک

عده ای از وکلا در مراتبی از تشکیلات در بغداد و سایر شهرهای عراق تحت نظر عثمان بن سعید(سفیر اول) به فعالیت پرداختند. احمد بن اسحاق اشعری و محمد بن احمد بن جعفر قطان نیز از جمله دستیاران او بودند. احمد بن اسحاق در آغاز وکیل امام حسن عسکری (علیه السّلام) در اوقاف قم بود ولی چون وجود وی در بغداد مورد نیاز بود، عثمان او را به آن شهر فراخواند. و احمد فعالیت خویش را تا دوران نایب دوم در عراق ادامه داد. به نظر می رسد سفیر امام به این وسیله با تقسیم وظایف و عدم تمرکز کارها نزد خود علاوه بر تسهیل در امور، باعث می شد حساسیت جاسوسان حکومتی نیز برانگیخته نشود.

در عصر سفیر دوم(محمد بن عثمان بن سعید) بغداد یکی از فعال ترین دوره ها را در تاریخ سازمان وکالت پشت سر گذاشت. به گفته شیخ طوسی ده نفر زیر نظر سفیر دوم در بغداد فعالیت می کردند تا امور سازمان را اداره کنند. این در حالی بود که پدر(سفیر اول) با سه دستیار امور را اداره می کرد. ظاهرا وکلای سفیر اول نیز در فهرست این ده نفر حضور داشتند هر چند شیخ طوسی نامی از ایشان نمی برده. حسین بن روح نوبختی(سفیر سوم) یکی از این وکلای ده گانه بر شمرده شده است.

در دوران معتضد عباسی وکلای نواحی دور دست همچون قم از طریق تاجرانی که اطلاعی از رابطه سفیر دوم و وکلای این نواحی نداشتند، پول و کالا برای سفیر می فرستادند و تجار نیز به تصور این که این ارتباط تجاری است کالاها و اموال را به بغداد آورده تحویل می دادند. برای رعایت پنهان کاری حتی گاهی ارتباط سفیر دوم با وکلای بغداد نیز در بعضی از خرابه های بغداد انجام می پذیرفت.

 

مدعیان دورغین سفارت

بغداد از آن رو که محل استقرار سفرای چهارگانه بود، به محلی برای بروز معارضان ایشان نیز تبدیل شده بود. در عصر نخستین سفیر دو تن از مدعیان سفارت در بغداد هم عرض با سفیر اول ادعای ارتباط با امام (علیه السلام) داشتند. ولی بروز خوارق عادات به دست سفیر و همین طور سابقه تایید امام حسن عسکری(علیه السلام) نسبت به وی و حسن سابقه او نزد شیعه موجب ابطال این دعاوی شد. در عصر دومین سفیر نیز عده ای به معارضه با ایشان برخاستند. در بغداد یکی از معروف ترین وکلای امام دهم و یازدهم(علیهماالسلام) به نام "بلالی" به معارضه با سفیر دوم پرداخت و محمد بن عثمان ضمن اقداماتی کذب وی را بر شیعیان آشکار کرد.

 

نفوذهای هوشمندانه

پس از آن که دوران بلند سفارت محمد بن عثمان در سال 305 ق به پایان رسید، وی در آخرین روزها و لحظات زندگی در جمع تعدادی از وکلای برجسته بغداد، یکی از دستیاران خود به نام حسین بن روح نوبختی را به جانشینی نصب نمود. وی هر چند در بین وکلا نزدیک ترین فرد به سفیر دوم نبود ولی ویژگی های منحصر به فردی داشت. شواهدی وجود دارد که سایر وکلای بغداد پس از درگذشت سفیر دوم فعالیت خود را هم چنان زیر نظر حسین بن روح ادامه دادند.

بغداد که پایتخت خلافت عباسی گردید پس از مدتی یکی از مهمترین شهرهای آن عصر شد و بخش هایی از آن نیز به محل اسکان شیعیان تبدیل گردید. سفیران چهارگانه امام مهدی (عج) در بغداد زندگی کردند و در همان جا هم دفن شدند

حسین بن روح به خاندان نوبخت منسوب بود که از روزگار منصور در دستگاه عباسیان نفوذ داشتند وی در دوران خلافت مقتدر نیز از احترام ویژه ای برخودار بود و حتی مدت زمانی مسئول املاک خاصه خلیفه بوده است. البته ارتباط وی با دستگاه خلافت با تغییر وزراء دگرگون می شد. زیرا با وجود آن که خلیفه با او مخالفتی نداشت ولی با تغییراتی که در اوضاع سیاسی بغداد صورت می گرفت زندگی سفیر سوم نیز با فراز و نشیب مواجه می شد. حتی ابن روح برای چند سال در زندان عباسی به سر برد. در طول این چند سال امور سازمان به وسیله برخی از دستیاران وی اداره می شد. ایشان پس از آزادی از زندان دوباره به موقعیت ممتازی در بغداد دست یافت و بزرگان شهر به منزل او رفت و آمد داشتند.

 

پایان عمر طلایی یک شهر

در سال 326ق ابن روح در گذشت و رهبری سازمان وکالت به امر امام (علیه السلام) به علی بن محمد سمری سپرده شد. با توجه به کوتاهی دوران نیابت سمری، وی نباید تغییرات عمده ای در کار سازمان وکالت داده باشد. با رحلت سمری در 15 شعبان 329 ق دوره مرکزیت بغداد به عنوان مقر فرماندهی و مدیریت سازمان وکالت نیز به پایان رسید. اکنون مهمترین شاهد و سند دوره طلایی عمر بغداد به عنوان مرکز استقرار دفتر وکالت در عصر غیبت صغری، قبور مطهر نواب اربعه حضرت حجت(علیه السلام) در این شهر است که همچنان یادآور دوران فعالیت وسیع، ولی سری این مردان الهی، به همراه دیگر اعضاء این سازمان در منطقه مهمی همچون بغداد است.

این قبور متبرکه هنوز از اهمیت ویژه ای در بغداد برای شیعیان برخوردار است و بمب گذاری هایی که در اطراف این اماکن در سال های اخیر صورت گرفته است، گواه روشنی بر این موضوع است.

 یا مهدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

خاطره جارو زدن فرمانده لشگر

خاطرات کوتاهی از شهدای دفاع مقدس


داشت محوطه رو آب و جارو می‌کرد. به زحمت جارو رو ازش گرفتم. ناراحت شد و گفت: اجازه بده خودم جارو کنم، اینجوری بدی‌های درونم هم جارو میشه. کار هر روز صبحش بود، کار هر روز یک فرمانده لشگر... (شهید همت)


شهید همت

بسم‌الله را گفته و نگفته، شروع کردم به خوردن. حاجی داشت حرف می‌زد و سبزی پلو را با تن ماهی قاطی می‌کرد. هنوز قاشق اول را نخورده، رو به عبادیان کرد و پرسید: عبادی! بچه‌ها شام چی داشتن؟

- همین رو.

- واقعاً؟ جون حاجی؟

نگاهش را دزدید و گفت: تُن رو فردا ظهر می‌دیم.

حاجی قاشق را برگرداند. غذا در گلویم گیر کرد. حاجی جون به خدا فردا ظهر بهشون می‌دیم. حاجی همین طور که کنار می‌کشید، گفت: به خدا منم فردا ظهر می‌خورم. (شهید همت)

***

داشت محوطه رو آب و جارو می‌کرد. به زحمت جارو رو ازش گرفتم. ناراحت شد و گفت: اجازه بده خودم جارو کنم، اینجوری بدی‌های درونم هم جارو میشه. کار هر روز صبحش بود، کار هر روز یک فرمانده لشگر... (شهید همت)

***

داشتم برای نماز ظهر وضو می‌گرفتم، دستی به شانه‌ام زد. سلام و علیک کردیم. نگاهی به آسمان کرد و گفت «علی! حیفه تا موقعی که جنگه شهید نشیم. معلوم نیست بعد از جنگ، وضع چی بشه. باید یه کاری بکنیم.» گفتم «مثلاً چی کار کنیم؟» گفت «دو تا کار؛ اول خلوص، دوم سعی و تلاش.» (شهید حسن باقری)

***

داشتم برای نماز ظهر وضو می‌گرفتم، دستی به شانه‌ام زد. سلام و علیک کردیم. نگاهی به آسمان کرد و گفت «علی! حیفه تا موقعی که جنگه شهید نشیم. معلوم نیست بعد از جنگ، وضع چی بشه. باید یه کاری بکنیم.» گفتم «مثلاً چی کار کنیم؟» گفت «دو تا کار؛ اول خلوص، دوم سعی و تلاش.»

قبل از حرکت از اردوگاه گفتند که حاج همت گفته است تو و مهدی خندان، حق شرکت در عملیات را ندارید. وقتی خبر را شنیدیم، در به در دنبال حاج همت گشتیم. آخر سر، ماشینش را دیدیم که داشت از اردوگاه خارج می‌شد و می‌رفت طرف قرارگاه. به هر زحمتی بود، نگهش داشتیم. حاج همت قبول نمی‌کرد. جر و بحث بینمان بالا گرفت. همت با شرکت من در عملیات موافقت کرد، اما با مهدی خندان نه. یکهو خندان زد زیر گریه. اشک‌ها کار خودش را کرد. حاج همت رضایت داد، ولی از او قول گرفت که احتیاط کند و جز فرماندهی و هدایت نیروها، کار دیگری نکند. حاجی‌پور فرمانده تیپ عمار، شهید شده بود و فقط مانده بود مهدی. حاج همت از این می‌ترسید که مهدی هم از دست برود.

***

اوایل معلم شدنم بود که فهمیدم خیلی کم‌اشتها شده. یک روز سر سفره نشسته بودیم. چند لقمه خورد و بلند شد که بره مدرسه. من هم یک لقمه براش گرفتم و گفتم با خودت ببر. خیلی خوشحال شد و لقمه رو گرفت و رفت. تا چند روز این کار تکرار شد؛ و من هر روز لقمه بهش می‌دادم تا با خودش ببره. یک روز ازش پرسیدم: «چرا خودت غذا نمی‌خوری و همش منتظری من برات لقمه بگیرم؟» با مِنّ و مِن جواب داد: «آخه هر وقت دست می‌برم تا برای خودم لقمه بگیرم، قیافه بچه‌های گرسنه‌ی کلاس میاد جلوی چشمم و اشتهام کور میشه. منم لقمه‌های شما رو می‌برم و میدم به اون‌ها» (شهیده مهری رزاق طلب)

***

 شهادت زنان شهیده

 

بهش گفتم: چرا طوری لباس نمی‌پوشی که در شأن و موقعیت اجتماعیت باشه؟ یک کم بیشتر خرج خودت کن. چرا همش لباس‌های ساده و ارزون قیمت می‌پوشی؟ تو که وضع مالیت خوبه.

گفت: تو بگو چرا باید چیزهایی داشته باشم که بقیه حسرتش رو بخورن؟ چرا باید زرق و برق دنیا چشمام رو کور کنه؟ دوست دارم مثل بقیه مردم زندگی کنم... (شهیده اعظم شفاهی)

 

***

تا اومدم دست به کار بشم، سفره رو انداخته بود. یک پارچ آب، دو تا لیوان و دو تا بشقاب گذاشته بود سر سفره. نشسته بود تا با هم غذا رو شروع کنیم. وقتی غذا تموم شد، گفت: الهی صد مرتبه شکر، دستت درد نکنه خانم. تا تو سفره رو جمع می‌کنی، من هم ظرف‌ها رو می‌شورم.

گفتم: خجالتم نده، شما خسته‌ای، تازه از منطقه اومدی. تا استراحت کنی، ظرف‌ها هم تموم شده. نگاهی بهم انداخت و گفت: خدا کسی رو خجالت بده که میخواد خانومش رو خجالت بده. من هم سرم رو انداختم پایین و مشغول کار شدم. (شهید حسن شوکت پور)

***

پیشنهاد دادم که بیاید با خودم باجناق شود و همین مقدمه‌ای برای ازدواجش شد. به مادر خانمم گفتم: این رفیق ما از مال دنیا، غیر از یک دوربین عکاسی، چیزی نداره!

گفت: مادر، این‌ها مال دنیاست، بگو ببینم از دین و ایمان چی داره؟

گفتم: از این جهت هرچی بگم کم گفتم. ما که به گرد پای او هم نمی‌رسیم.

گفت: خدا حفظش کنه، من دنبال همچین دامادی بودم.

(شهید سرتیپ حاج محمد جعفر نصر اصفهانی)

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

تشرف آیت الله نجفی خدمت امام زمان عج....

مرحوم آیت الله آقای نجفی مرعشی (ره) با خود عهد می کند که چهل شب چهارشنبه به نیت دیدار حضرت صاحب الامر (ع) پیاده به مسجد سهله برود. ایشان می گوید: «شاید شب چهارشنبه سی و پنجم بود که در بین راه سید عربی را دیدم در حدود دو ساعت در محضر ایشان بودم. در مورد مطالبی صحبت شد. از جمله در مورد استخاره سخن به میان آمد فرمودند: «ای سید! با تسبیح چگونه استخاره می کنی؟» گفتم: «سه مرتبه صلوات می فرستم و سه مرتبه می گویم أستَخیرُالله بِرَحمَتِهِ فِی عافِیه پس تعدادی از دانه های تسبیح را می گیرم و می شمارم اگر دو تا ماند بد است و اگر یکی ماند خوب است.» فرمودند: «این استخاره باقی مانده ای دارد که به شما نرسیده است. هر گاه یکی باقی ماند فوراً حکم به خوبی استخاره نکنید بلکه برای ترک عمل هم استخاره کنید. اگر دو تا ماند معلوم می شود استخاره اول خوب است، اما اگر یکی ماند استخاره اول میانه است.»سپس فرمودند: «بعد از نماز صبح سوره یس، پس از نماز هر یک ازسوره های نباء، بعد از نماز عصر سوره ی نوح، پس از نماز مغرب سوره واقعه و بعد از نماز عشا سوره ملک را بخوان.» آنگاه در تعریف و تمجید از کتاب شرایع الاسلام مرحوم محقق حلّی فرمودند: «تمام آن مطابق با واقع است مگر کمی از مسایل آن.» همچنین ایشان به خواندن قرآن و هدیه کردن ثواب آن برای شیعیانی که وارث ندارند یا وارثشان یادی از آنها نمی کنند، احترام پدر و مادر، زنده باشند یا مرده و احترام به ذریه سادات تأکید فرمودند و به من گفتند: «قدر خود را به خاطر انتساب به اهل بیت (ع) بدان و شکر این نعمت را که موجب سعادت و افتخار فراوان است به جای آور.» و همچنین بر حفظ و یادگیری خطبه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (ع) در مسجد پیامبر (ص) و خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین (ع) و خطبه علیا مخدرّه زینب کبری (ع) در مجلس یزید (علیه العنه) تأکید کردند و در خصوص تسبیح حضرت زهراء (س) و زیارت سید الشهداء (ع) از دور و نزدیک و زیارت اولاد ائمه (ع) و صالحین و علماء سفارش کردند و فرمودند بعد از نمازهای پنجگانه این دعا را بخوانید:

«اَللّهُمَّ سَرِّحنی عَنِ الهُموم وَ الغُمُوم وَ وَحشَهِ الصِّدر وَ وَسوَسَهِ الشیطان بِرَحمتکِ یا أرحَمَ الراحمین» . در پایان به خواندن قرآن و نماز شب تأکید کردند و فرمودند: «ای سید! تأسف بر اهل علمی که عقیده شان انتساب به ما است ولیکن این اعمال را انجام نمی دهند.»


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان
دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، حج را یک فرصت بزرگ برای بهره‌مندی امت اسلامی از الطاف معنوی سرزمین وحی و استحکام ارتباط خود با خدا و همچنین بحث و تبادل نظر با یکدیگر برای برطرف کردن مشکلات دنیای اسلام برشمردند و تأکید کردند: امروز یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام، تلاش گسترده‌ی قدرت‌های بزرگ و عوامل آنها برای ایجاد اختلاف میان امت اسلامی است که باید با بهره‌گیری از فرصت کم‌نظیر حج، در جهت ایجاد اتحاد و تفاهم و برطرف کردن عوامل اختلاف و سوءظن‌ها اقدام کرد.

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.


رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریک سال‌روز میلاد ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا علیه‌السلام، مضجع شریف آن حضرت در خراسان را مایه‌ی برکت و مرکز ذکر و توجه و توحید خواندند و با اشاره به روش و برنامه‌ی مدبرانه‌ی آن حضرت برای مقابله با توطئه‌ی دستگاه سیاسی قاهر و ظالم آن زمان، گفتند: حضرت امام رضا علیه‌السلام با توکل بر خدا و با تدبیر الهی و نگاه نافذ ولایتی خود، توانستند نقشه‌ی خصمانه و زیرکانه‌ای را که برای ایشان کشیده شده بود، به ضد خود تبدیل و یک حرکت عظیم در جهت گسترش معارف قرآنی و منتسب به اهل بیت علیهم‌السلام در افکار دنیای اسلام ایجاد کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس درخصوص موضوع حج، موسم حج را فرصتی بزرگ و مغتنم به منظور اصلاح امور دینی و معنوی و اصلاح مسائل مهم جهان اسلام دانستند و افزودند: مسلمانان باید در ایام حج، از معنویات این سفر الهی بهره‌ی کامل ببرند و رابطه‌ی خود را با خدا به‌گونه‌ای مستحکم کنند که بعد از سفر حج، تغییر حقیقی در حج‌گزار مشاهده شود.

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.


ایشان درخصوص استفاده از فرصت حج برای بررسی مسائل مهم دنیای اسلام و تبادل نظر به‌منظور برطرف کردن مشکلات، افزودند: امروز جهان اسلام در شرایط خطیری قرار دارد و یکی از مهمترین مسائل آن، تلاش و شگردهای قدرت‌های سلطه‌گر برای ایجاد اختلاف و سوءظن میان مسلمانان است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید در ایام حج، با تمام توان در جهت صاف کردن دل‌ها و کم کردن کینه‌ورزی‌های مصنوعی تلاش شود، گفتند: متأسفانه برخی از مسلمانان اعم از شیعه و سنی، از روی غفلت، با تهمت‌زنی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها به دشمنان امت اسلام کمک می‌کنند و در خدمت منافع آمریکا و صهیونیسم قدم برمی‌دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: مسلمانان باید با هوشیاری و همدلی، حربه‌ی دشمن را از دست او بگیرند. ایشان، تکفیر را در شرایط کنونی، یکی از حربه‌ها و عوامل دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان و مشغول کردن آنها به یکدیگر به‌منظور غفلت از مسئله‌ی فلسطین و خدمت به منافع رژیم صهیونیستی، برشمردند و تأکید کردند: مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اول دنیای اسلام است که باید در حج مورد توجه قرار گیرد.

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: خوشبختانه اکنون، مسلمانان در مسئله‌ی فلسطین دست برتر را دارند که قضایای جنگ ۵۰ روزه‌ی غزه و شکست رژیم صهیونیستی به عنوان نماد قدرت غرب در منطقه، در برابر مردم محدود و محصور غزه که دارای کمترین امکانات بودند، نمونه‌ی بارز آن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: پیروزی اخیر در غزه نشان داد که مسلمانان قوی هستند و توانایی‌های زیادی دارند و می‌توانند هرگونه دشمنی را به چالش بکشند و از خود دفاع کنند.
ایشان گفتند: قدرت اسلام، قرآن، ایمان و امت اسلامی را دست کم نگیریم و بدانیم که می‌توانیم با ظلم نظام‌های مستکبر مقابله کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به ارتقای خدمات رفاهی و معنوی به حجاج ایرانی در سال‌های اخیر خاطرنشان کردند: نباید به این حد راضی بود بلکه باید با برطرف کردن خلاءهای باقی مانده، شرایطی را به‌وجود آورد که بتوان از فرصت موسم حج، بیشترین استفاده را کرد.

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.


پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده‌ی ولی‌فقیه و سرپرست زائران ایرانی ضمن تبریک ولادت حضرت امام رضا علیه‌السلام، مدیریت در حج را مدیریتی جهادی، مشارکتی و بسیج‌گونه خواند و تأکید کرد: با توجه به شرایط منطقه و جهان اسلام و به منظور بهره‌گیری از ظرفیت این سفر نورانی، شعار حج امسال را «حج، معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی» انتخاب کرده‌ایم تا محور برنامه‌های حج در همه‌ی زمینه‌ها قرار گیرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر ارائه‌ی خدمات مطلوب به حجاج و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به الگوی سایر کشورها در برگزاری حج، آشنایی حجاج ایرانی با فلسفه‌ی حج، ارائه‌ی آموزش‌های لازم به کارگزاران حج و برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های آموزشی- توجیهی را از جمله‌ فعالیت‌ها و برنامه‌های بعثه‌ی مقام معظم رهبری اعلام کرد.

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.


همچنین آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد. وی تعدیل ۲۵ درصدی عوامل اجرایی حج، ارائه‌ی خدمات پزشکی به صورت شبانه‌روزی، کاهش قیمت تمام‌شده، رشد ۱۵۰درصدی ارسال کالاهای مورد نیاز حجاج به عربستان و ارائه‌ی خدمات به حجاج ایرانی خاج کشور را از جمله اقدامات و برنامه‌های این سازمان در سال جاری برشمرد و گفت: امسال ۶۴ هزار نفر در قالب ۴۵۰ کاروان از ۱۹ ایستگاه پروازی، به حج اعزام خواهند شد.
پیش از این دیدار، رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه تصویری اماکن مقدسه در مدینه‌ی منوره و مکه‌ی معظمه و همچنین تولیدات فرهنگی بعثه‌ی مقام معظم رهبری بازدید کردند.

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

 

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

 

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

 

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

 

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

 

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج
برای مشاهده اندازه واقعی تصویر بر روی آن کلیک کنید.

 

رهبر,رهبر انقلاب,خامنه ای,امام خامنه ای,آقا,کارگزاران,کارگزاران حج,دیدار رهبر,رهبر ایران,حج

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان
السلام علیک...

السلام علیک...

السلام علیک یا انیس النفوس السلام علیک یا سلطان یا علی ابن موسی الرضا

امام رضا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

چند توصیه اخلاقی از آیت الله بهجت (ره)

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است.

مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی (ره) است که به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند و ما آن ها را
به اختصار ذکر می نماییم. باشد که کلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریکی ها باشد.


نماز

شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است.]

 
مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند: «اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند.»

 
مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند: روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند. مرحوم آقای قاضی فرموده بودند: «به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند.» بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است.

 

اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ می ماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.

 
دعا در قنوت نماز

آقای قاضی می فرمودند این دعا را در قنوت نماز بخوانید: «اللهم ارزقنی حبّک و حبّ ما تحبه، و حبّ من یحبّک، والعمل الذی یبلغنی إلی حبّک واجعل حبّک احبّ الاشیاء إلی.» خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوست داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی ما بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد ما قرار بده.


قرآن

آیت الله نجابت می فرمودند: آیت الله میرزا علی قاضی به مرحوم آیت الله شیخ علی محمد بروجردی (از شاگردان برجسته آقای قاضی) فرموده بودند که: «هیچ گاه از قرآن جدا مشو و ایشان تا آخر عمر بر این سفارش آقای قاضی وفادار و پایبند بود. هر وقت از کارهای ضروری و روزمره فارغ می شد، قرآن می خواند و با قرآن بود.»

 
آقای سید محمد حسن قاضی می فرمایند: «چند سفارش ایشان عبارت است از: اول روخوانی قرآن، می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید.

 
توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(صلی الله و علیه وآله) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان!»

 
آیت الله قاضی در نامه ای به آیت الله  طباطبایی می فرمودند: «دستورالعمل، قرآن کریم است؛ فیه دواء کل دواء و شفاء کل عله و دوا کل غله علماً و عملاً و حالاً. آن قره العیون مخلصین را همیشه جلوی چشم داشته باشید و با آن هادی طریق مقیم و صراط مستقیم سیر نمایید و از جمله سیرهای شریف آن قرائت است به حسن صورت و آداب دیگر، خصوص در بطون لیالی...»

و نیز: «بر شما باد به قرائت قرآن کریم در شب با صدای زیبا و غم انگیز، پس آن نوشیدنی و شراب مۆمنان است. تلاوت قرآن کمتر از یک جزء نباشد.»

نماز شب

«اما نماز شب پس هیچ چاره و گریزی برای مومنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب.»

علامه طباطبایی می فرمودند: «چون در نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاه گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم تا یک روز در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آن جا عبور می کردند. چون به من رسیدند، دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند: ای فرزند! دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان!»

حاج سید هاشم حداد می فرمودند: «مرحوم آقا خودش این طور بود و به ما هم این طور دستور داده بود که در میان شب وقتی برای نماز شب برمی خیزید، چیز مختصری تناول کنید، مثلاً چای یا دوغ یا یک خوشه انگور یا چیز مختصر دیگری که بدن شما از کسالت بیرون آید و نشاط برای عبادت داشته باشید.»

 
توسل به ائمه أطهار (علیهم السلام)

آیت الله سید علی آقا قاضی در یکی از نامه هایش چنین مرقوم فرمودند: «.... و تمام طرق .... توسل به ائمه أطهار(علیهم السلام) و توجه تام به مبدأ است. چونکه صد آمد، نود هم پیش ما است. با دراویش و طریق آنها کاری نداریم. طریقه، طریقه علما و فقها است، با صدق و صفا.»

 
توسل به حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)

محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است.

 
دعا برای فرج امام زمان (علیه السلام)

از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت ـ صلوات الله علیه ـ در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها.

 
دل هیچ کس را نرنجانید!

دیگر آن که، گر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. الله الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید!                          

                                         
رفع ناراحتی های روحی

آن مرحوم در هنگام اضطراب و ناراحتی های روحی، خواندن این کلمات را سفارش می کردند: «لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی من أن یحضرون إن الله هوالسمیع العلیم: هیچ معبودی جز خداوند یکتای بی شریک وجود ندارد و ستایش و حکومت مخصوص اوست و او بر هر کاری تواناست. از وسوسه های شیاطین به خدا پناه می برم و به تو پناه می برم ای پروردگارم از این که نزد من حاضر شوند. همانا خداوند شنوا و داناست.»

 
حق الناس


آیت الله نجابت نقل می کند: وقتی که بنده مشرف شدم خدمت ایشان فرمودند: «هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی. خدمت ایشان عرض کردم: مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند، یکی خوب درس نمی خواند. بنده ایشان را تنبیه کردم. اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت. در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم. می فرمودند: «هیچ راهی نداری، باید پیدایش کنی. گفتم آدرس ندارم، گفتند باید پیدا کنی.

 
آقای قاضی فرمودند: هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است. و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار

داده است.»

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

انتشار عکسی از سردار سلیمانی در آمرلی عراق...

 پایگاه خبری تحلیلی انتخاب نوشت: 

طی ساعات گذشته تصویری از سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس که ادعا شده در آمرلی عراق گرفته شده در توییتر منتشر شده است.

به گزارش «انتخاب»، نیروهای عراقی اخیرا توانستند با حمایت داوطلبان مردمی محاصره دو ماهه امرلی را بشکنند و آن را از دست گروه تروریستی داعش نجات دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان