سردار فاطمی

یامهدی جهان در انتظار توست.....

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

اصول ۵ گانه موفقیت در کنکور و نکات موثر در آن ( البته این مطلب قدیمی هست ولی مطالب خوبی داره)

اصول و قواعد اساسی موفقیت در کنکور و آزمون ها

۱- احساس خلأ :

اصولاً شکل گیری هر انگیزه‌ای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلاء می‌باشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمی‌رود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمی‌دارد.

اثبات این مسأله آسان است. ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به «انگیزه» داریم و برای طی کامل مسیر نیز این «انگیزه» باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزه‌ای برای حرکت ایجاد نمی‌شود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هرلحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده است یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز می‌ماند.

تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نکند به سوی کسب دانش گام بر نمی‌دارد. و برای استمرار این حرکت نیز باید «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بی‌شک از بین رفتن این احساس، انگیزه جوینده علم را زایل می‌کند و او را از حرکت باز می‌دارد.

۲- تعیین هدف :

گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کامل‌ِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس ‌کند برای رفع آن تلاش می‌کند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین «هدف» و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:

الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم هم‌چشمی» نمی‌تواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد.

ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور از اهداف واقعی خود بی‌خبرند. وقتی از آنها پرسیده می‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختی‌های شرکت در کنکور چیست؟» از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اینها صحبت می‌کنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقه‌ای به رشته مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمی‌کنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.

ج) هدف باید ثابت باشد. معمولاً تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته مهندسی عمران شروع به مطالعه می‌کند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف یادگیری دروس اختصاصی می‌کند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است.

د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلاً انتخاب رشته‌هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می‌شود.

۳- برنامه‌ریزی و مشاوره صحیح و اصولی.

پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک «برنامه صحیح و اصولی» می‌باشد. در این مرحله انسان از خود می‌پرسد: «حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم «راه درست» کدام است؟ راه درست برای نیل به مقصود همان «برنامه‌ریزی صحیح و اصولی» است. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد:

الف) تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دوره‌هایی کوتاه مدت همچون دوره‌های هفت یا ده روزه تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود داوطلب گذران دوره‌های زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامه آینده خود را پیش‌بینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.

ب) برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربه برنامه‌های غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامه‌هایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرح‌ریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ج) تجویز کلیه دروس در کلیه واحدهای زمانی: نکته بسیار مهمی که هر برنامه اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیه واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحله ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلب کلیه دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعه هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به‌ دنبال دارد.

البته باید توجه داشت که کمتر دانش‌آموزی توانایی برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند را دارد و در اینجاست که نیاز به مشاوران متخصص و مجرب در این زمینه احساس می‌شود. در این مورد به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که مهمترین ویژگی مشاور آنست که خود توانسته باشد این مسیر را با موفقیت پیموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.

۴- مطالعه صحیح و اصولی:

یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است.

با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی می‌توانند در این مبارزه نفس‌گیر پیروز شوند که با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه آشنا باشند.

روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانش‌آموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید. در شماره‌های آینده به این مقوله بیشتر پرداخته می‌شود.

۵- بهداشت روان :

تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفت‌های بهداشت روان از این قرار است.

الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب می‌شود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامه تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانه راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است.

ب) استرس: استرس‌های روانی اگر بی‌قاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز می‌دارند.

ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» یاد می‌کنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید می‌نماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر می‌کند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین می‌برد

نکات موثر در موفقیت کنکور

آنتونی رابینز به عنوان یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان در زمینه موفقیت می‌گوید: «راحت‌ترین راه برای موفق شدن در هر زمینه‌ای این است که حرف‌ها و تجربیات آدم‌های موفق را در همان زمینه بشنویم و تا آنجا که می‌توانیم، از آنها استفاده کنیم.»

آن دانش‌آموزانی که قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر در آزمون سراسری سال ۱۳۸۴ شرکت کنند و نیز آن دسته از دانش‌آموزان سوم دبیرستان که از حالا دارند برای کنکور ۸۵ خیز برمی‌دارند، اگر با این حرف آنتونی رابینز موافق باشند، پس لابد با این هم مخالفتی ندارند که حرف‌ها و تجربیات تعدای از برترین‌های کنکور را در سال‌های گذشته با همدیگر مرور کنیم و ببینیم که موفق‌ترین‌های کنکور درباره موفقیت چه می‌گویند و چگونه فکر می‌کنند . . .

ـ مریم عالم زاده رتبه سوم گروه آزمایشی هنر سال ۱۳۸۰:
«کنکور برای من همه چیز نبود. پدرم می‌گفت: باید قبول شدن و قبول نشدن در کنکور برایت یکسان باشد. شاید همین طرز فکر خانواده‌ام بود که به من آرامش خاطر می‌داد و بی‌شک هم همین امر بود که باعث شد راحت درس بخوانم و کنکور را راحت‌تر از آن چیزی که هست، پشت سر بگذارم و نتیجه دلخواهم را بگیرم. موفقیت به نظر من تکمیل شدن ظرفیتی است که هر انسان دارد. هر کس باید خودش را بسنجد و ببیند که چه کاری را می‌تواند بهتر انجام بدهد و اگر در همان حد، توانایی‌‌‌های مورد انتظارش را تکمیل کند، باید گفت که فرد موفقی بوده است.»

ـ زیبا رهبر رتبه پنجم گروه آزمایشی علوم تجربی سال ۱۳۸۰:
«کنکور بیش از آنکه به هوش و استعداد متکی باشد، وابسته به تلاش و پشتکار است. هر چقدر هم که هوش و استعداد داشته باشی، اگر تلاش و پشتکار در میان نباشد، نتیجه مثبت حاصل نخواهد شد. این یک ساله‌ی کنکور، سالی پر از تلاش و تکاپوست؛ همتی برای بهتر شدن، رفع نقص‌ها و انتخاب بهترین راه‌ها.»

ـ محمدرضا افتخاری رتبه دوم گروه آزمایشی علوم تجربی سال ۱۳۷۹:
«موفقیت قبل از این که از روی نتیجه کار تعریف شود، از روی تلاشی که انسان برای دست‌یابی به موفقیت انجام داده است تعریف می‌شود. به نظر من اگر هر کسی بتواند از آن امکانات و شرایطی که برایش فراهم شده است، نهایت استفاده را بکند و با واقعیات عجین باشد و در رویا و تفکرات خودش سیر نکند، می تواند فرد موفقی باشد. و این اساسا سوای آن نتیجه‌ای است که به دست می‌آید. نتیجه چنین عملی حتی اگر منفی باشد، باز هم شخص موفق است. نتیجه عمل در درجات آخر موفقیت تعریف می‌شود.»

ـ هومن عابدی اصل رتبه چهارم گروه آزمایشی ریاضی فیزیک سال ۱۳۸۰:
«اولین نقصی که اضطراب در داوطلب ایجاد می‌کند، این است که اطلاعات شخصی را از او دور می‌کند و در حقیقت، دست‌یابی فرد را به اطلاعاتش دشوار می‌کند. یعنی آدم احساس می‌کند که به اطلاعات و دانسته‌های خودش دسترسی ندارد. مهم‌ترین عاملی هم که می‌تواند این اضطراب را از بین ببرد، تسلط کامل به مطالب است که البته این یک کار بلندمدت است. اما در شرایطی که فرصت بسیار کوتاهی تا کنکور باقی مانده است، فقط باید تفکرات منفی را از خودمان دور کنیم و هر چیزی که احساس می‌کنیم اضطراب‌مان را زیاد می‌کند، کنار بگذاریم و از آن دوری کنیم. باید قبول کنیم که ما مامور به انجام وظیفه هستیم، نه کسب نتیجه.»

کم‌حجم اما پرکالری

به قول اینشتین . . .

این جمله اینشتین معروف است که هوش فقط بیست درصد از موفقیت را تضمین می‌کند. آنچه برای موفق شدن ضرورت دارد، سماجت و پشتکار است. در کنکور سالهای گذشته هم زیاد بوده‌اند فرادی که هوش و استعدادشان زبانزد این و آن بوده است اما نتیجه دلخواه‌شان را نگرفته‌اند. پس به همه کسانی که هوش و استعدادشان زبانزد دوست و آشنا و خانه و مدرسه است، صمیمانه توصیه می‌کنیم که واقع بین باشند و مثل همه داوطلبان موفق برای موفق شدن در کنکور، برنامه‌ریزی و تلاش را ـ حتی در این دو ماه آخر ـ فراموش نکنند.

صبحانه را جدی بگیرید

خیلی‌ها عادت دارند صبحانه را مختصر بخورند. عده‌ای هم هستند که صبحانه را به طور کامل از برنامه غذایی‌شان حذف کرده‌اند. اما شما حداقل در سالی که دارید برای کنکور درس می‌خوانید، باید از این عادت‌های نادرست پرهیز کنید. حذف صبحانه از برنامه غذایی، قدرت یادگیری و خلاقیت ذهنی‌تان را در ساعات اولیه روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، شما را مجبور می‌کند که نهار را سنگین‌تر بخورید و طبیعتا در ساعات بعد از ظهر، خواب‌‌آلود باشید. پس خودتان را به خوردن صبحانه کافی عادت بدهید و ضمنا، از شیر هم غافل نشوید. پزشکان می‌گویند که نوشیدن یک لیوان شیر ولرم در طول روز (و خصوصا قبل از خواب) شدیدا آرامش‌بخش است.

گروهی درس بخوانید

یکی از بهترین راهها برای یادگیری هر مطلبی، تدریس آن مطلب است. سعی کنید مطالب درسی را برای دوستان‌تان تشریح و تدریس کنید. اگر با چند نفر از دوستان‌تان و با یک برنامه‌ریزی واحد (به صورت گروهی) درس می‌خوانید، بهتر است مطالب درسی را به نوبت به همدیگر درس بدهید. ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین دروس، استفاده از نمودارهای ساده، مثال‌ها و «یادیار»ها (Mnemonics) نیز برای به خاطر سپردن مطالب درسی بسیار سودمند است. گروهی درس خواندن در تقویت روحیه نیز نقش به سزایی دارد. نگرانی‌ها و ضعف‌های‌تان را با دوستان‌ نزدیک‌تان در میان بگذارید و از فشار روانی و اضطراب‌تان کم کنید. جالب این که، وقتی در صحبت با دوستان‌تان متوجه می‌شوید که آنها هم مثل شما از نگرانی‌ها و ضعف‌های درسی خاصی گله دارند، دوباره به خاطر می‌آورید که کنکور یک مسابقه همگانی است و اغلب شرکت کنندگانش کم و بیش شرایطی مشابه شما دارند و این امر می‌‌تواند روحیه شما را تقویت ‌کند.

توصیه‌های دبیر انجمن تغذیه به کنکوری‌ها

«تغذیه در دوران امتحان باید موجب تقویت قدرت فکری، افزایش قدرت ایمنی بدن و آرامش اعصاب و روان شود.» دبیر انجمن تغذیه ایران ضمن این هشدار، توصیه می‌کند که: «از سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، فلفل فرنگی و مرکباتی مثل پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش، توت فرنگی و کیوی غافل نشوید چرا که به علت داشتن ویتامین ث، در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.»
او همچنین با بیان این که ویتامین گروه D در آرامش و تقویت حافظه مؤثر است، تذکر می‌دهد که: «ویتامین گروه D در جوانه‌ها، غلات سبوس‌دار، حبوبات، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.» و اضافه می‌کند که: «کمبود آهن نیز قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد، بنابراین افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن باید از جگر، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.»

خودتان را با خودتان مقایسه کنید

همیشه داوطلبانی که خودشان را با این و آن مقایسه می‌کنند و یا از زبان پدر و مادر و خویشاوندان‌شان، مرتب همین حرف‌ها را می‌شنوند،‌ اضطراب‌شان بیشتر است. همیشه یادتان باشد که هر انسانی در نوع خودش یک انسان یگانه است، یعنی خصوصیات منحصر به فرد و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که او را از بقیه آدم‌ها متمایز می‌کند. پس بی‌جهت به اضطراب‌تان دامن نزنید و این را بدانید که تا روز کنکور، هر داوطلب کنکور باید خودش را با خودش مقایسه کند. کلاه‌تان را قاضی کنید و خودتان ببینید که کجای کارید. چقدر خوانده‌اید و چقدر باید بخوانید؟ واقع بین باشید و بر مبنای توانایی‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید.

خوردن غذاهای چرب را محدود کنید

غذاهای چرب دیرتر از معده تخلیه می‌شوند و به همین دلیل باعث سنگینی و احساس کسالت می‌شوند. در برنامه غذایی‌تان، خوردن غذاهای چرب را محدود کنید. گوشت، جگر،‌حبوبات، سویا و سایر مواد پروتئینی را فراموش نکیند. از غذاهای پروتئینی و هیدرات کربن (مثل نان، برنج، سیب زمینی، کشمش و ...) به تناسب استفاده کنید. حتما سر جلسه امتحان هم مواد هیدرات کربنی مثل شکلات و بیسکوییت همراه‌تان باشد تا به هنگام ضعف،‌ از آنها استفاده کنید. خوردن میوه و سبزیجات تازه و کافی در طول روز هم باعث شادابی می‌شود. این را هم یادتان باشد که بلافاصله بعد از هر وعده غذایی به سراغ مطالعه نروید چون خون‌رسانی به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود و کارایی اعمال هوشمندانه افت می‌کند.

تلقین مثبت را فراموش نکنید

کتابهای روانشناسی بر نقش خارق‌العاده تلقین مثبت در موفقیت و دست‌یابی به نتیجه دلخواه تاکید می‌کنند. با تلقین مثبت، نگاه روشن و تلاش و اعتماد به نفس ـ و البته توکل به خداوند ـ هر موفقیتی قابل دست‌یابی است. «نمی‌شود» و «نمی‌توانم» و . . . را از لغت‌نامه ذهن‌تان پاک کنید و مثبت بیندیشید. به خودتان تلقین کنید که «من می‌توانم بهترین باشم»، «من موفق هستم» و . . . و برای رسیدن به این موفقیت تلاش کنید.

. . . و اما دو کلمه با بزرگترها

کنکور، خوب یا بد، همان کنکور است و بخواهید یا نخواهید، همان دلهره‌ها و دلنگرانی‌های یک مسابقه سرنوشت ساز را به فرزندان‌تان تلقین می‌کند.

فرزندان شما ـ حتی اگر به زبان نیاورند ـ این را خوب می‌دانند که کنکور یک پروژه مشترک خانوادگی است که همه اعضای خانواده در برد و باختش سهیم‌اند، یعنی همه اعضای خانواده از پیروزی آنها در این مسابقه شاد می‌شوند و از شکست‌شان غمگین. آنها ـ حتی اگر به زبان نیاورند ـ در برابر زحمات و هزینه‌هایی که شما برای‌شان متقبل شده‌اید، خود را مسوول می‌دانند و تصور می‌کنند که اگر نتیجه دلخواهتان/ دلخواهشان را نگیرند، ناسپاسی کرده‌اند.

جامعه مدرک گرای امروز نیز دانشگاه را آنچنان مقدس و محبوب جلوه می دهد که ذهن دانش آموز در طی سالهای تحصیل، از کنکور پلی می‌سازد به سوی «همه یا هیچ» و این باور ـ درست یا غلط ـ در ذهن جوانان شما/ ما نیز ریشه دوانده و بذر اضطرابش را ریخته است.

بار هراس از حضور در چنین میدان حساسی برای شانه‌های جوانان شما/ ما بسیار سنگین است. به آنها کمک کنید که این روزها بیش از هر زمان دیگری به ذهن و زبان یاری‌رسان ما/ شما نیازمندند. حتی اگر زبان دل‌تان هم این نیست (که می دانم هست!) تصنعی و بر خلاف میل‌تان به آنها بگویید: «تو تلاشت را کرده‌ای و همین برای ما کافی است. برای ما تلاش مهم است، نه نتیجه! و ما از تلاش تو رضایت داریم. اگر خدای نکرده، نتیجه دلخواهت را هم نگرفتی، فدای سرت! ما همه اعضای یک خانواده‌ایم و این وظیفه ماست که راه را برای پیشرفت تو هموار کنیم، همانطور که فردا هم مسلما روزی خواهد آمد که تو می‌توانی برای موفقیت و کامیابی سایر اعضای خانواده، گذشت و ایثا رکنی.»
کمر اضطراب‌شان را بشکنید و دست روحیه‌شان را بگیرید. جوانان ما/ شما به هر حال جوان‌اند و شکننده و این وظیفه شما/ ماست که آرامش را به آنها تلقین کنیم و اعتماد به نفس‌شان را تقویت کنیم. حساسیت‌های‌تان را کنار بگذارید و در برابر رفتارهای غیر متعارف فرزندان‌تان در این روزها صبورتر باشید. چشم‌های مضطرب جوانان شما/ ما این روزها بیش از هر زمان دیگری به دنبال شانه‌های صبور و ساده‌ی آرامش می‌گردند.

آن شانه‌های صبور و ساده که چشمهای مضطرب جوانان شما/ ما را به خویش می‌خوانَد، چه خوب است که شانه‌های شما/ ما باشد. موفقید؟! متشکرم!

تهیه و تنظیم همیشه آنلاین

منابع : برگرفته از وب سایت های کلاس کنکور و پزشکان ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

رازهای موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93

مشاوران و روانشناسان معتقدند یکی از مراحل رسیدن به کامیابی و موفقیت الگوبرداری از زندگی افراد موفق است؛ اینکه در فکرشان چه می‌گذرد، از صبح تا شب چه کارهایی انجام می‌دهند، چگونه برای رسیدن به هدف‌های‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند و حتی اینکه چه می‌خورند، چقدر ورزش می‌کنند و اوقات فراغت‌شان را چگونه می‌گذرانند. اینها بهانه‌ای شد تا سراغ نفرات برتر کنکور سراسری 93 برویم تا با سبک زندگی موفق‌ترین جوانان سال 93 آشنا شویم.

تارا فرسادفر از شمیرانات

نفر اول رشته هنر

  • رشته مورد نظر: سینمای دانشگاه هنر یا ادبیات نمایشی دانشگاه تهران
  •  فرزند اول خانواده، دارای یک خواهر کوچک‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


به خاطر کنکور منظم شدم

سال کنکور از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردم و یاد گرفتم که خیلی منظم باشم. حتی می‌خواهم این برنامه و نظم را در کل زندگی‌ام نیز داشته باشم. در زمان کنکور از ساعت 6 صبح شروع به درس خواندن می‌کردم و شب‌ها حدود ساعت 11 می‌خوابیدم. من همیشه درسخوان بودم. در واقع در سال‌های دبیرستان همیشه نمره‌هایم خیلی خوب بود اما چون می‌دانستم در رشته دیگری می‌خواهم کنکور بدهم خیلی منظم درس نمی‌خواندم اما سال کنکور خیلی برنامه منظمی داشتم. 

بیشتر دوست داشتم صبح خیلی زود شروع به درس خواندن کنم تا ساعت درسی‌ام زودتر تمام شود. همچنین از آنجایی که همیشه درسخوان بودم پدر و مادرم هیچ فشاری به من نمی‌آوردند و نمی‌گفتند برو درست را بخوان! من طی این مدت اصلا خسته نشدم چون از اول هدفم را مشخص کرده بودم و می‌خواستم رتبه یک کنکور را به‌دست بیاورم. همیشه از این هدف انرژی می‌گرفتم. علاوه بر این در سال کنکور سعی می‌کردم خیلی تعادل داشته باشم چون اگر تلاش همراه با تفریح نباشد، فرد کم می‌آورد برای همین سعی می‌کردم هر هفته به یکی از تفریحاتم بپردازم.

عاشق شکلات هستم!

اهل ورزش کردن نیستم و بیشتر دوست دارم فوتبال نگاه کنم. اوقات فراغتم را معمولا با کتاب خواندن یا تئاتر و سینما رفتن با دوستانم می‌گذرانم. یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌ام «خداحافظ گاری‌کوپر» اثر «رومن گاری» است. فیلم مورد علاقه‌ام هم «اوگتسو، قصه ماه پریده‌رنگ» اثر «کنجی میزوگوشی» است.

محمد مرادی‌شهمیری از تهران

نفر اول رشته زبان


  • رشته مورد نظر: مهندسی برق به عنوان رشته اول و زبان به عنوان رشته دوم
  • فرزند اول خانواده، دارای یک خواهر و برادر کوچک‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


کارتون بیشتر دوست دارم تا فیلم!

من معمولا در زندگی از برنامه خاصی پیروی نمی‌کنم و فقط در دوران کنکور دفتر برنامه‌ریزی داشتم که اول هر هفته آن را پر می‌کردم.  البته گاهی اوقات برنامه‌های تفریحی هم داشتم. در سال کنکور هر زمان خسته و ناامید می‌شدم، نامه‌های انگیزشی مشاورم را می‌خواندم. پدر و مادرم هم سختگیر نبودند و همه تلاش‌شان را می‌کردند تا محیط مناسبی برایم فراهم کنند. متاسفانه اهل ورزش کردن نیستم اما به شنا خیلی علاقه دارم.

همچنین برنامه‌نویسی و کتاب خواندن را خیلی دوست دارم. در این زمینه بیشتر کتاب‌های داستانی و رمان می‌خوانم. البته به کتاب‌های درسی هم علاقه دارم. خیلی اهل بیرون رفتن با دوستان نیستم و زیاد تلویزیون و فیلم نگاه نمی‌کنم اما در کل می‌توانم بگویم بیشتر به کارتون‌های بچه‌ها علاقه دارم.

مهتا منصوری‌ از تهران

نفر دوم رشته هنر

  • رشته مورد نظر: نوازندگی جهانی دانشگاه تهران
  • فرزند دوم خانواده، دارای یک‌برادر بزرگ‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


خسته می‌شدم، ساز می‌زدم!

من همیشه شب‌ها زود می‌خوابیدم یعنی سعی می‌کردم خوابم را کامل داشته باشم. صبح‌ها هم معمولا ساعت 7 تا 8 بیدار می‌شدم و از 9 درس خواندن را شروع می‌کردم. همچنین سعی می‌کردم صبح درس بخوانم و ظهر استراحت می‌کردم. درواقع وقفه‌های کوتاه برای خودم تعیین می‌کردم. برای مثال 30 تا 60 دقیقه درس می‌خواندم و بعد کمی استراحت می‌کردم سپس دوباره درس خواندن را شروع می‌کردم.

هیچ‌وقت پشت سر هم درس نمی‌خواندم که خسته شوم. البته دو ماه آخر گاهی خسته می‌شدم. در چنین مواقعی سعی می‌کردم خیلی به خودم فشار نیاورم و سخت نگیرم بنابراین به اندازه کافی استراحت می‌کردم تا روحیه‌ام قوی بماند. خیلی اوقات هم برای اینکه روحیه‌ام بهتر شود، در طول روز ساز ویولن می‌زدم چون رشته موسیقی را انتخاب کردم.

سیدشایان پورمیربابایی از آستانه اشرفیه

نفر اول رشته علوم تجربی


  • رشته مورد نظر: پزشکی دانشگاه تهران
  • فرزند اول خانواده، دارای یک خواهر کوچک‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


هری پاتر را دوست داشتم

در اوایل سال کنکور معمولا حدود ساعت 6:30 صبح از خواب بیدار می‌شدم و 12شب می‌خوابیدم. اواخر هم برای هماهنگی با ساعت کنکور زودتر بیدار می‌شدم. در حال حاضر هم سعی می‌کنم موقع نماز صبح بیدار شوم و بعد اگر کاری نداشته باشم دوباره می‌خوابم. معمولا روزهایی که مدرسه داشتم 6 تا 7 ساعت و روزهای تعطیل 10 تا 12 ساعت به طور میانگین درس می‌خواندم. گاهی اوقات هم احساس می‌کردم خیلی خسته شده‌ام و ناامید می‌شدم. در این مواقع سعی می‌کردم با مادرم صحبت کنم و با خانواده بیرون می‌رفتیم و به تفریح و ورزش می‌پرداختیم.

در رابطه با برنامه غذایی باید بگویم که دستپخت مادرم را خیلی دوست دارم و هر غذایی که مادرم درست کند را با علاقه می‌خورم. من درکل خیلی تلویزیون و فیلم نگاه نمی‌کنم. حتی قبل از کنکور هم همین‌طور بودم اما اهل مطالعه هستم. چندین سال پیش بیشتر رمان می‌خواندم اما الان معمولا زندگینامه دانشمندان و کتب علمی را مطالعه می‌کنم. در کودکی هم خیلی به کتاب‌های هری پاتر علاقه داشتم.

صدرا صفا دوست از تبریز

نفر سوم رشته علوم ریاضی و فنی

  • رشته موردنظر: کامپیوتر دانشگاه شریف
  • فرزند دوم خانواده، دارای یک برادر بزرگ‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


دوست داشتم زودتر کنکور تمام شود!

در سال کنکور معمولا ساعت 9 یا 10 صبح از خواب بیدار می‌شدم و شب‌ها حدود 12 می‌خوابیدم. قبل از عید روزی 6 ساعت و بعد از عید روزی 8 ساعت درس می‌خواندم.  بیشتر هم صبح، ظهر و عصر عادت به درس خواندن داشتم. دفتر برنامه‌ریزی هم نداشتم اما همیشه فکر درس و کنکور بودم. در اوقات فراغتم هم معمولا تلویزیون و فیلم‌های اکشن می‌دیدم یا با کامپیوتر کار می‌کردم.

خیلی وقت برای بیرون رفتن با دوستانم نداشتم. در اواخر اردیبهشت خیلی خسته شده بودم و دلم می‌خواست زودتر کنکور تمام شود. پدر و مادرم هم پیگیر درس‌های من بودند اما وقتی می‌دیدند نتایج آزمون‌هایم خوب است دیگر خیلی سخت نمی‌گرفتند.

علی ولایی از شمیرانات

نفر اول رشته علوم انسانی

  • رشته موردنظر: حقوق دانشگاه تهران یا شهید بهشتی
  • فرزند چهارم خانواده، دارای دو برادر و یک خواهر بزرگ‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


با وقفه درس می‌خواندم

قاعدتا فرد زمانی که برای کنکور درس می‌خواند باید نظم بیشتری داشته باشد تا نتیجه بگیرد. من هم صبح‌ها معمولا یک ربع به 7 بیدار می‌شدم و تا 7:30 درس خواندن را شروع می‌کردم. شب‌ها هم حدود ساعت 11 می‌خوابیدم. درس خواندنم طوری بود که مثلا یک ساعت و نیم یا یک ساعت و 45 دقیقه درس می‌خواندم و بعد 10 تا 15 دقیقه استراحت می‌کردم تا دوباره بازه بعدی را شروع کنم. به ورزش علاقه دارم. در مدرسه‌مان هم سالن ورزشی داشتیم و هر فردی می‌توانست ورزش مورد علاقه‌اش را انجام دهد. من هم هر هفته پنج‌شنبه‌ها 1:30 تا 2 ساعت فوتبال می‌رفتم.

در اوقات فراغتم هم گاهی اوقات به مطالعه پژوهش‌ها و تحقیقات در زمینه مسائل دینی و یا کتاب‌های شعر و تاریخی و... می‌پردازم یا تلویزیون، فوتبال و فیلم نگاه می‌کنم. در سال کنکور هم خود مدرسه هر چند وقت یک بار ما را به تفریح می‌برد تا روحیه‌مان عوض شود. مهم‌ترین نکته این است واقعا بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان به جایی رسید. علاوه براینها، توکل به خدا و دعای اطرافیان هم نقش بسیار مهمی داشته است.

یاسمن سعیدی از تهران

نفر اول رشته ریاضی و فنی

  • رشته موردنظر: مهندسی برق دانشگاه شریف
  • فرزند اول خانواده، دارای یک‌خواهرکوچک‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


برای هر دقیقه‌ام برنامه داشتم!

در سال پیش دانشگاهی خیلی روی برنامه تاکید داشتم حتی برای هر دقیقه‌ام برنامه داشتم! روزهایی که مدرسه می‌رفتم معمولا حدود ساعت 6  از خواب بیدار می‌شدم و شب‌ها 11:30 می‌خوابیدم. درواقع هفته‌ای 40 تا 50 ساعت درس می‌خواندم. بیشتر هم عصرها دوست داشتم درس بخوانم. دفتر برنامه‌ریزی هم نداشتم اما قبل از شروع هر هفته برنامه‌ام را روی یک برگه می‌نوشتم و به دیوار اتاقم می‌زدم. وضعیت درسی‌ام برای پدر و مادرم خیلی مهم بود اما بیشتر از همه برای خودم اهمیت داشت و خیلی نسبت به درس خواندنم سرسخت بودم.

اهل ورزش کردن نیستم. اما مطالعه را دوست دارم. قبل از سال کنکور مطالعه غیردرسی مثل رمان و... زیاد داشتم و خودم هم داستان و گاهی نمایشنامه می‌نوشتم. آخرین رمانی که خواندم «جای خالی سلوچ» اثری از محمود دولت‌آبادی بود. به موسیقی هم علاقه دارم و سنتور می‌زنم. در اوقات فراغتم هم معمولا با دوستانم سینما می‌روم.


نگین یغمایی از تهران

 نفر دوم رشته ریاضی و فنی

  • رشته موردنظر: مکانیک دانشگاه شریف
  • فرزند دوم خانواده، دارای یک خواهر بزرگ‌تر

راز موفقیت از زبان نفرات اول کنکور 93


عادت بدی داشتم!

در زندگی‌ام دفتر برنامه‌ریزی ندارم اما می‌دانم روز بعد قرار است چه‌کار کنم. برای کنکور هم همین‌طور بودم. من همیشه درس‌خوان بودم و یک عادت بدی داشتم و ‌آن اینکه بی‌وقفه و بدون استراحت مثلا برای 3 یا 4 ساعت درس می‌خواندم. خرید را هم خیلی دوست دارم! علاوه براینها در حال حاضر مشغول ویراستاری چند کتاب کنکور هستم. از برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌ام هم می‌توانم به مسابقات والیبال، اخبار ورزشی و برنامه «قند پهلو» اشاره کنم.

در زمان کنکور فکر می‌کنم فقط روزی نیم ساعت تلویزیون تماشا می‌کردم اما الان حدود 2 تا 3 ساعت نگاه می‌کنم. به سینما رفتن هم علاقه‌ای ندارم و کلا اهل دیدن فیلم نیستم، در عوض رمان‌های قدیمی انگلیسی را خیلی دوست دارم، البته الان کمتر آنها را مطالعه می‌کنم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

توصیه ی کلیدی برای موفقیت در کنکور

20 توصیه ی کلیدی برای موفقیت در آزمون سراسری (کنکور)


ضمن عرض تبریک به مناسبت سال تحصیلی جدید، برای موفقیت دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون سراسری 1391 دارند 20 توصیه ی کلیدی یاد آوری می شود. توصیه های پیش رو بر اساس مطالعه ی منابع معتبر علمی و همچنین تجربیات چند سال اخیر نگارنده است که از نزدیک در یکی از دبیرستانهای نمونه ی شهر شیراز بدست آورده و شاهد موفقیت دانش آموزان در کسب رتبه های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی بوده است. توصیه های کلیدی عبارتند از:



1- توکل بر خدا : توکل یعنی اینکه تلاش و کوششت را بکن و تدبیر امور را به خدا بسپار. قرآن کریم می فرماید: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ هر که اتکایش به خدا باشد، خدا برای‏ او کافی است، «إنَّ اٌللهَ یُحِبُّ اٌلْمٌتَوَکِّلِینَ.» خداوند توکل کنندگان را دوست دارد. به هر حال با هر توانایی که دارید به خدا توکل کنید؛ به قول حافظ: تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست/ راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش. توکل بر خدا به شما آرامش می دهد، چیزی که بدان محتاج هستید.



2- داشتن هدف: داشتن هدف به شما انگیزه ی حرکت می دهد و مهمترین عامل برای کسب موفقیت می باشد. وقتی به هدفتان نگاه می کنید انگیزه ی شما برای تلاش و کوشش، مضاعف می شود و این بهترین دستاورد داشتن هدف است. شما امسال یک هدف بزرگ دارید، پس برای رسیدن به آن باید تمام همت خود را به کار بگیرید.



3- برنامه ریزی صحیح: برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی صحیح داشته باشید. (شامل برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت) بدون برنامه ریزی صحیح تلاش های شما نتیجه ی مطلوب نخواهد داشت. برنامه ریزی صحیح، مدیریت زمان را در اختیار شما قرار می دهد و شما را از سردرگمی رها می سازد، مسیر رسیدن به هدف را روشن می سازد و هر زمان شما را متوجه می سازد که تا رسیدن به هدف چه فاصله ای باید طی کنید. توجه داشته باشید که هر دانش آموز باید روش صحیح برنامه ریزی کوتاه مدت (هفتگی) را شخصا فراگیرد و برای خود برنامه بنویسد.



4- آشنایی با روش های صحیح مطالعه. یادگیری به دنبال یک فرایند علمی در فرد حاصل می شود. بنابراین برای یادگیریِ بهتر باید با اصول و فنون صحیح یادگیری آشنا شوید. البته ممکن است در گذشته شما با یک روش خاص درس ها را آموخته باشید اما در هر صورت آگاهی از روشهای صحیح مطالعه برای شما سودمند خواهد بود.



5- آمادگی جسمی: شرایط جسمی مطلوب در یادگیری شما تاثیر زیادی دارد؛ بنابراین برای اینکه جسم سالمی داشته باشید تا بتوانید خوب درس بخوانید باید: تغذیه مناسب داشته باشید، ورزش کنید و به میزان لازم بخوابید.



6- به آرامش روحی و روانی خود توجه داشته باشید و در صورت داشتن اضطرابِ بیش از حد معمول یا هر مشکل دیگری که موجب اختلال در یادگیریتان می شود از مشاورتان کمک بخواهید.



7- نگرش مثبت داشته باشید و در جهت آن تلاش و کوشش کنید. «اگر گویی که نتوانم، برو بنشین که نتوانی/ و گر گویی که بتوانم، قدم در نه که بتوانی» . داشتن نگرش منفی شما را از کوشش و تلاش باز می دارد. یادتان باشد که همیشه به خدا امید داشته باشید و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. اصلا امیدوار بودن و تلاش کردن، خود بخشی از موفقیت است!



8- در یکی از آزمون های آزمایشی معتبر شرکت کنید تا نقاط ضعف و قوت خود را بیابید. سعی کنید بر اساس برنامه های میان مدت و بلند مدت برگزار کننده ی آزمون پیش بروید. این اقدام به شما در داشتن برنامه های بلند مدت و میان مدت کمک زیادی می کند و خیالتان را از این بابت راحت می کند. توجه داشته باشید که نتایج این آزمونها نباید شما را مغرور و یا مایوس کند. تجربه نشان داده که تغییر در روند نتایج آزمونهای آزمایشی بارها و بارها اتفاق افتاده است، این بستگی به شرایط شما دارد.



9- یک دانش آموز برای آمادگی در آزمون سراسری باید وقت ویژه ای برای مطالعه در نظر بگیرد و به قول معروف از خود مایه بگذارد. دانش آموزان موفق روزهای مدرسه 5 ساعت و روزهای تعطیل 10 ساعت مطالعه می کنند. البته این مقدار با توجه به میزان توانایی و نیاز شما می تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که سلامت جسمی و روحی شما از هر چیز دیگری مهمتر است و نباید فدای ساعت مطالعه شود.



10- مهمترین منبع برای آزمون سراسری کتاب های درسی است؛ اما در کنار آن به تهیه کتاب های کمک درسی و تستی مناسب اقدام نمایید. ( دبیران، دانش آموزان سال قبل و دوستان همکلاسی می توانند در این رابطه به شما کمک کنند) همچنین دفترچه های سوال های کنکور 6 سال گذشته را تهیه کنید و در موقع مناسب از آنها استفاد کنید.



11- مرور مرتب و به موقع درس ها: درس ها را به طور مرتب مرور کنید این امر باعث تثبیت یادگیری و جلوگیری از فراموش شدن مطالب آموخته شده می شود. (به ویژه به «مرور آخر» در یک ماه باقیمانده به آزمون سراسری توجه داشته باشید)



12- از فنون تست زنی و هنر آزمون دادن آگاه شوید. آزمون دادن یک هنر است و داشتن معلومات درسی به تنهایی کافی نیست! مهمترین وظیفه ی شما پس از هر آزمون آزمایشی تحلیل علمی آن آزمون است. با استفاده از فرم های مخصوص می توانید به تحلیل آزمون بپردازید و از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع یابید.



13- به طور همزمان درس های عمومی و اختصاصی را مطالعه نمایید. اشتباه بزرگی که بعضی داوطلبان مرتکب می شوند این است که دروس عمومی را برای ایام بعد از عید می گذارند! توجه داشته باشید که برخی از داوطلبان به برکت درصد های خوب ِ دروس عمومی به رشته ها و دانشگاههای خوب راه یافته اند.



14- سعی کنید تراز درس های خود را میزان کنید. در نظر داشته باشید که بالا رفتن تراز شما در یک یا دو درس که توانایی خاصی دارید به نفع شماست اما عکس آن به ضرر شماست. در صورت نیاز، برای بالا بردن تراز درس هایی که در آن ضعیف هستید از کلاس های خاص استفاده کنید.



15- پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری دارای وقت معینی است، حتما از جدول زمانبندی سوالات کنکور در رشته ی خودتان آگاهی داشته باشید.



16- به توزیع مباحث دروس در آزمون های سراسری سال های قبل توجه داشته باشید اما تنها ملاک شما برای مطالعه نباشد!



17- کارنامه ی داوطلبان سال قبل: به درصد داوطلبان سال قبل و رتبه های کسب شده و رشته ـ شهرهای قبول شده توسط داوطلبان سال قبل توجه داشته باشید و تعدادی ازکارنامه های آنها را نگاه کنید.



18- از تجربیات دیگران استفاده کنید اما تقلید نکنید. هر کس شرایط و توانایی های خاص خودش را دارد و تقلید صرف از روش دیگران کار درستی نیست.



19- از ضوابط و شرایط برگزاری آزمون سراسری آگاهی داشته باشید ؛ نوع پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور، رتبه، سهمیه، نمره کل، زیرگروهها، ضرایب دروس و .... از جمله نکاتی است که باید اطلاع داشته باشید.



20- در نهایت جهت انتخاب رشته علاوه بر مطالعه ی دفترچه های راهنمای سازمان سنجش با افراد ذیصلاح مشورت کنید. انتخاب رشته برای کسانی که رتبه های پایین تری کسب می کنند کار ساده تری است اما هر چه رتبه ی شما بالاتر باشد باید در انتخاب رشته دقت بیشتری کنید.


با آرزوی موفقیت برای شما

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

اسرار موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور,داوطلبان شرکت کننده در کنکور

 

اسرار موفقیت در کنکور

برای موفقیت در هر کاری عواملی چون هوش ، استعداد ، تلاش ، پشتکار و ... لازم است اما مواردی مجود دارد که به آن مهارت های موفقیت گفته می شود که با که با مطالعه تجربه و عملکرد دیگران میتوان به اسرار آن پی برد...

 

۱- احساس خلأ :

اصولاً شکل گیری هر انگیزه‌ای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلاء می‌باشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمی‌رود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمی‌دارد.

 

اثبات این مسأله آسان است. ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به «انگیزه» داریم و برای طی کامل مسیر نیز این «انگیزه» باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزه‌ای برای حرکت ایجاد نمی‌شود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هرلحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده است یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز می‌ماند.

 

تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نکند به سوی کسب دانش گام بر نمی‌دارد. و برای استمرار این حرکت نیز باید «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بی‌شک از بین رفتن این احساس، انگیزة جویندة علم را زایل می‌کند و او را از حرکت باز می‌دارد.

 

۲- تعیین هدف :

گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کامل‌ِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس ‌کند برای رفع آن تلاش می‌کند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین «هدف» و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:

 

الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم هم‌چشمی» نمی‌تواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد.

 

ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور از اهداف واقعی خود بی‌خبرند. وقتی از آنها پرسیده می‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختی‌های شرکت در کنکور چیست؟» از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اینها صحبت می‌کنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقه‌ای به رشتة مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمی‌کنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.

 

ج) هدف باید ثابت باشد. معمولاً تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته مهندسی عمران شروع به مطالعه می‌کند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف یادگیری دروس اختصاصی می‌کند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است.

 

د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلاً انتخاب رشته‌هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می‌شود.

 

۳- برنامه‌ریزی و مشاوره صحیح و اصولی.

پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک «برنامة صحیح و اصولی» می‌باشد. در این مرحله انسان از خود می‌پرسد: «حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم «راه درست» کدام است؟ راه درست برای نیل به مقصود همان «برنامه‌ریزی صحیح و اصولی» است. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد:

 

الف) تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دوره‌هایی کوتاه مدت همچون دوره‌های هفت یا ده روزه تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود داوطلب گذران دوره‌های زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامة آیندة خود را پیش‌بینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.

 

ب) برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربة برنامه‌های غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامه‌هایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرح‌ریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

ج) تجویز کلیة دروس در کلیه واحدهای زمانی: نکتة بسیار مهمی که هر برنامة اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیة واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحلة ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلب کلیة دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعة هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به‌ دنبال دارد.

 

البته باید توجه داشت که کمتر دانش‌آموزی توانایی برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند را دارد و در اینجاست که نیاز به مشاوران متخصص و مجرب در این زمینه احساس می‌شود. در این مورد به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که مهمترین ویژگی مشاور آنست که خود توانسته باشد این مسیر را با موفقیت پیموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.

 

۴- مطالعه صحیح و اصولی:

یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است.

 

با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی می‌توانند در این مبارزه نفس‌گیر پیروز شوند که با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه آشنا باشند.

 

روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانش‌آموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید. در شماره‌های آینده به این مقوله بیشتر پرداخته می‌شود.

 

۵- بهداشت روان :

تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفت‌های بهداشت روان از این قرار است.

 

الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب می‌شود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامة تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانة راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است.

 

ب) استرس: استرس‌های روانی اگر بی‌قاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز می‌دارند.

 

ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» یاد می‌کنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید می‌نماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر می‌کند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین می‌برد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان

10 تجویز غذایی آرام‌بخش؛ از ماهی تا مرکبات

قبل از استرس میل شود!


بالاخره همه ما کم و بیش استرس داریم ولی چگونگی مقابله با آن در افراد مختلف، متفاوت است. مدیریت استرس می‌تواند یک ابزار قوی برای حفظ و ارتقای سلامت باشد. راهکارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها داشتن رژیم غذایی مناسب است.

غذاها از چند طریق باعث کاهش استرس می‌شوند؛ مثلاً غذای دلچسبی مانند یک لیوان ذرت مکزیکی، سطح سروتونین را که یک ماده میانجی شیمیایی آرامش‌بخش در مغز است، افزایش می‌دهد. برخی غذاها هم می‌توانند سطوح کورتیزول و آدرنالین را که هورمون‌های استرس‌زای بدن هستند، کاهش دهند. در این مطلب با خوراکی‌های ضداسترس آشنا می‌شوید.

کربوهیدرات

 

1. کربوهیدرات
همه کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند مغز سروتونین بیشتری تولید کند. برای تأمین بلندمدت ترشح این ماده شیمیایی آرامش‌بخش، بهتر است از کربوهیدرات پیچیده استفاده کنیم زیرا هضم و جذب آن‌ها بیشتر طول می‌کشد. انتخاب‌های مناسب شامل غلات کامل، انواع نان، پاستا و غلات آماده صبحانه هستند. همچنین کربوهیدرات‌های پیچیده با تثبیت سطوح قندخون باعث احساس تعادل در بدن می‌شوند.

 

2. مرکبات
مرکبات منبع غنی ویتامین C هستند. مطالعات نشان داده است این ویتامین می‌تواند سطوح هورمون‌های استرس را تعدیل کند و باعث ارتقای سیستم ایمنی شود. در یک مطالعه نشان داده شد اگر افرادی که فشارخون بالایی دارند، قبل از انجام کارهای پراسترس، ویتامین C مصرف کنند، مقدار فشارخون و سطوح کورتیزول (هورمون استرس) در بدنشان در حد طبیعی باقی می‌ماند.


3. اسفناج
کاهش سطح منیزیم در خون، می‌تواند باعث سردرد و خستگی شود که از نشانه‌های استرس است. یک فنجان اسفناج کمک می‌کند مقدار دریافت منیزیم خود را افزایش دهید.

بادام سرشار از ویتامین‌هاست. ویتامین E که برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است و ویتامین‌های گروه B که شما را در برابر حملات استرس یا افسردگی مقاوم‌تر می‌کند

اگر اسفناج دوست ندارید، سایر سبزی‌های برگ سبز، سویای پخته‌شده و فیله ماهی قزل‌آلا نیز غنی از منیزیم هستند.

 

4. ماهی
برای اینکه بتوانید استرستان را کنترل کنید، از ماهی‌های چرب استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی از قبیل ماهی آزاد و ماهی تن، جلوی تشدید استرس را می‌گیرد و می‌تواند برای بیماری‌های قلبی، افسردگی و نشانگان پیش از قاعدگی (PMS) مفید باشند. برای اینکه دریافت خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 داشته باشید، مصرف 90 گرم ماهی چرب حداقل 2 بار در هفته را در برنامه خود قرار دهید.

نوشیدن چای


5. چای
نوشیدن چای می‌تواند آرام‌بخش باشد. در یک مطالعه افرادی که 4 فنجان چای در روز به مدت 6 هفته مصرف کردند، با افرادی که نوشیدنی دیگری استفاده می‌کردند، مقایسه شدند. افرادی که چایمی‌نوشیدند، احساس آرامش و سطوح پایین‌تر کورتیزول (هورمون استرس) پس از موقعیت‌های استرس‌زا را گزارش کردند.

 

 

6. پسته
پسته و سایر مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند. خوردن روزانه یک مشت پسته، گردو و بادام ممکن است به کاهش کلسترول، التهاب عروق قلب و احتمال بروز دیابت کمک و از شما در برابر اثر استرس محافظت کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آجیل، کالری زیادی دارد و در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد.

 

7. آووکادو
یکی از بهترین راه‌های کاهش فشارخون بالا، مصرف پتاسیم کافی است و نصف آووکادو دارای پتاسیم بیشتری از یک موز متوسط است. با توجه به اینکه آووکادو غنی از چربی و کالری است، حد متعادلی از این ماده غذایی را میل کنید.

 

8. بادام
بادام سرشار از ویتامین‌هاست. ویتامین E که برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است و ویتامین‌های گروه B که شما را در برابر حملات استرس یا افسردگی مقاوم‌تر می‌کند. روزانه یک‌چهارم لیوان بادام خام به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

هویج و کرفس

٩. سبزی
سبزی‌های خام می‌توانند استرس را از طریق کاملاً مکانیکی کم کنند. خوردن کرفس یا هویج باعث حرکت زیاد فک می‌شود که می‌تواند به رفع تنش و استرس کمک کند.

 

10. شیر
یکی دیگر از کاهنده‌های استرس در زمان خواب، نوشیدن یک لیوان شیر ولرم است. تحقیقات نشان می‌دهد که کلسیم، اضطراب و نوسانات خلقی مرتبط با نشانگان پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. البته استفاده از شیر بدون چربی یا کم‌چرب توصیه می‌شود.


وعده قبل از خواب
مصرف کربوهیدرات هنگام خواب می‌تواند ترشح ماده شیمیایی سروتونین از مغز را سریع‌تر کند و باعث شود خواب بهتری داشته باشید. از آنجا که مصرف غذای سنگین قبل از خواب می‌تواند باعث سوزش سر دل شود، از غذاهای سبک استفاده کنید.


مکمل‌های گیاهی

مکمل‌های گیاهی بسیاری هستند که ادعا می‌شود کاهنده استرس هستند. یکی از بهترین موارد مطالعه شده، علف چای (چای کوهی) است که فواید زیادی برای افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است ولی به‌نظر می‌رسد مکمل‌های گیاهی می‌توانند باعث کاهش علائم اضطراب شوند. سنبل‌الطیب نیز گیاه دیگری است که گفته می‌شود اثر آرام‌بخش دارد.


ورزش
علاوه بر رژیم غذایی، یکی از بهترین راهکارهای کاهش استرس، ورزش است. ورزش‌های هوازی باعث افزایش گردش خون و انتقال اکسیژن می‌شود و باعث خواهد شد بدن مواد شیمیایی به نام اندورفین ترشح کند که احساس آرامشی را در انسان ایجاد می‌کند. 30 دقیقه ورزش هوازی 3 تا 4 بار در هفته توصیه می‌شود. با رعایت رژیم‌غذایی صحیح، کامل و متنوع و مصرف مواد غذایی‌ای که نقش بیشتری در کاهش استرس دارند، تا حدودی می‌توان از میزان استرس و تنش‌های روانی که امروزه بسیاری از افراد جامعه دچار آن هستند، کاست. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
یحیی باباییان