حضور آیت الله العظمی خامنه ای در مناطق عملیاتی غرب کشور به اوایل جنگ تحمیلی برمی گردد که ایشان به عنوان نماینده ی امام رحمه الله و رئیس شورای عالی دفاع به جبهه های غرب رفته تا با مشاهدات عینی، ضمن برآورد صحیح از وضعیت جنگ، گزارش های جامعی را به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند. در رابطه با حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق عملیاتی غرب کشور، گفت وگوی پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی را با سردار سرتیپ محمدرضا نقدی، از فرماندهان عملیاتی غرب کشور در زمان دفاع مقدس و رئیس سازمان بسیج مستضعفین می خوانید.
نکاتی از حضور حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دفاع مقدس ارائه نمایید.
- حضور حضرت آیت الله خامنه ای در اوایل دفاع مقدس، اثر تعیین کننده ای بر روحیه ی رزمندگان این منطقه داشت، چرا که آنان می دیدند یک مسئول عالی رتبه و روحانی برجسته ی نزدیک به حضرت امام رحمه الله تا مقدم ترین خطوط نبرد، شخصاً حضور پیدا می کند و هم نشین رزمندگان است. سخنان روحیه بخش ایشان در جمع رزمندگان در سرپل ذهاب و اسلام آباد ماندگار و بسیار اثربخش بود. نقش مهم دیگری که معظم له بر عهده داشتند، انتقال واقعیات جبهه به مسئولین و مردم بود. ایشان حقایق جنگ را به شورای عالی دفاع، مسئولین نظام و شخص حضرت امام رحمه الله انتقال می دادند و آنان را از مطالب دقیق میانی، روحیه ی رزمندگان و مشکلات جبهه ها باخبر می ساختند و این مسئله نقش بسیار تعیین کننده ای در تصمیمات امام رحمه الله و مسئولین عالی کشور داشت.
گروه دیگر مخاطبان مشاهدات رهبر معظم انقلاب، مردم بودند. ایشان در مقام خطیب نماز جمعه و معتمد مردم، فرهنگ و اخبار جبهه را به جامعه انتقال می دادند و این مسئله در ارتقای روحیه ی سلحشوری مردم بسیار موثر بود. مطالبی که ایشان از مشاهدات خودشان در نماز جمعه ی تهران می گفتند، در روحیات جوانان کشور بسیار مؤثر بود و آنها را به حضور در جبهه ها ترغیب می کرد، همچنین عموم مردم را به پشتیبانی هرچه بیشتر از جبهه ها سوق می داد. اگر به آرشیوهای نماز جمعه رجوع کنید، می توانید قسمت هایی از سخنان ایشان را بیابید که مشاهدات شخصی شان از حالات و روحیات یک سرهنگ یا ستوان ارتش و یا یک برادر پاسدار یا بسیجی را بیان کرده اند یا دلاوری ها و سلحشوری ها و ایمان راسخ رزمندگان را برای مردم شرح داده اند. طبیعتاً مردمی هم که این سخنان را از زبان یک شاهد عینی می شنیدند، برای کمک به جبهه ها سرشار از انگیزه می شدند.
پس از انتخاب آقا به ریاست جمهوری، حضرت امام رحمه الله به جهت نگرانی که از حفظ سلامت ایشان داشتند، با صدور حکم ولایی، ایشان را از حضور در جبهه منع کردند و به همین دلیل ایشان اجازه ی حضور در جبهه ها را نداشتند. البته در روزهای آخر جنگ که وضعیت جبهه ها یک مقدار با مشکلاتی روبه رو شد، مجدداً امام رحمه الله اجازه دادند و حضرت آقا حضوری بسیار پربرکت در جبهه ها داشتند. رزمندگان در مقطع آخر جنگ به دلیل توقف ناگهانی جنگ و حوادثی که در جبهه ها اتفاق افتاد، با شبهات و سؤالاتی روبه رو بودند که با روشنگری های حضرت آقا این ابهامات و شبهات ایشان برطرف شد و از نظر روحی بازسازی شدند. این در شرایطی بود که تهدیدات در جبهه های جنوب و غرب، بسیار جدی بود و رزمندگان نیاز به استحکام روحی داشتند.
¤ شما به عنوان یکی از فرماندهان عملیاتی غرب کشور بودید. کدام یک از اقدامات رییس شورای عالی دفاع در مناطق عملیاتی غرب و کرمانشاه برای شما جذاب و مهم بوده است؟
- ایشان در اوایل جنگ علاوه بر حضور در میان رزمندگان سپاه تهران در غرب کشور و در مناطق سرپل ذهاب، قصر شیرین، گیلان غرب و بازی دراز، در میان عشایر منطقه ی دالاهو هم حضور پیدا کردند. این حضور برای عشایر آن منطقه که روحیه شان به دلیل پیشروی های اولیه ی دشمن در خاک کشور از دست رفته بود، بسیار روحیه بخش و امیدوارکننده بود. عشایر به یمن همین حضور، جان تازه ای گرفتند و مجدداً اسلحه گرفتند و بسیج شدند. بسیج عشایری اساساً از آن جا شکل گرفت که تا آخر جنگ هم در منطقه ی دالاهو و ک ر ند بسیار نقش آفرین بود. امروز نیز این نقش آفرینی ادامه دارد.
¤ مردم منطقه ی غرب در دوران دفاع مقدس در صف اول مقاومت قرار داشتند. خوب است که به بعضی قله های برجسته ی مقاومت مردم این منطقه و کرمانشاه اشاره کنید.
- مردم کرمانشاه واقعاً دلاوری های بسیار زیادی را از خود بروز دادند که شاخص ترین آنها یکی حماسه ی پاوه است که مردم کرمانشاه با یک جمله پیام امام رحمه الله غوغا کردند. مورد دیگر، زمین گیر کردن لشگر زرهی دشمن با دست های خالی و بعضاً با سنگ و اسلحه ی شکاری بود که نگذاشتند دشمن شهر را تصرف کند. حماسه ی دیگر مردم این خطه، عملیات غرورآفرین مرصاد بود. شهدای برجسته ای هم در غرب کشور داریم که این شهدا را می توان به دو دسته ی مجاهدان و انصار تقسیم کرد. مجاهدین کسانی بودند که از دیگر استان ها به منطقه غرب آمده بودند و انصار مردم بومی کرمانشاه بودند که برای مقابله با دشمن کافر، قیام کردند.