مدیر گروه تاریخ مرکز جهانی علوم اسلامی، فلسفه عزاداری حسینی را اعلام وفاداری به آرمان امام حسین و پاسداشت مکتب تشیع دانست.

فلسفه عزاداری در ماه محرم چیست ؟

حجت الاسلام حسین عبدالمحمدی بن چناری، مدیر گروه تاریخ مرکز جهانی علوم اسلامی به تشریح فلسفه عزاداری شیعیان در ایام محرم پرداخت و به خبرنگار شبستان گفت: امام حسین (ع) با برافراشتن پرچم “هیهات من الذله” در برابر جباران و متکبران زمان خود ایستادگی کرد و ما امروز با عزاداری محرم وفاداری خود را به آرمان و راه ایشان یعنی ظلم ستیزی که نیاز امروز جوامع است، اعلام می داریم.

وی با اشاره به تأثیرگذاری واقعه عاشورا در سرنوشت مسلمانان به ویژه شیعیان اظهار داشت: این حادثه در عرصه های مختلف حیات اسلامی نقش بی بدیلی داشته و دارد بنابراین ما باید همه ساله با برپایی مجالس عزاداری این واقعه را بزرگ بداریم و برای آشنایی با ریشه ها و دلایل قیام ابا عبدالله الحسین (ع) بکوشیم.

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی یکی دیگر از ابعاد فلسفه عزاداری ماه محرم را مسئله تجلیل از قهرمانان کربلا دانست و ابراز داشت: هر جامعه ای از قهرمانان بزرگ خود تجلیل می کند، امام حسین (ع) نیز قهرمان مکتب تشیع است و ما با یادآوری رشادت های ایشان به عنوان بزرگ پرچمدار عشق و یاران باوفایش در واقع حق شناسی خود را ابراز می داریم.

حجت الاسلام عبدالمحمدی یادآوری حماسه عاشورا را عامل ایجاد شور، نشاط و حماسه عنوان و تصریح کرد: پاسداشت عاشورا، پاسداشت یک مکتب است که شجاعت را در وجود شیعیان تزریق و پویایی این مکتب را حفظ می کند.

وی ادامه داد: باید مراقب باشیم که عزاداری امام حسین (ع) دچار آفت نشود چرا که دشمنان تشیع درصددند با به انحراف کشیدن شور عزاداران حسینی، تشیع را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

این استاد حوزه غلو و انجام اقداماتی بدون اعتبار عقلی چون قمه زنی را از جمله آفات عزاداری حسینی خواند و اذعان داشت: هدف از عزاداری برای واقعه عاشورا ایجاد خردورزی، ذلت ناپذیری و حماسه سازی است و باید با هر کاری که با این اهداف سازگاری ندارد، مبارزه کنیم.

حجت الاسلام عبدالمحمدی مبارزه با انحرافات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را از ریشه های حرکت تاریخی امام حسین (ع) معرفی کرد و گفت: در زمان ایشان اکثر سنت ها از بین رفته و بدعت ها جای آن را گرفته بود به طوری که حقیقت فرهنگ دینی تغییر یافته بود تا جایی که فردی فاسق که گناهان او علنی شده بود ادعای جانشینی پیامبر را داشت.

وی با اشاره به سخنی از امام حسین (ع) که فرمود “مرگ در چنین فضایی خوش تر از زندگی با ذلت است”، اذعان داشت: این امام معصوم (ع) تحمل جامعه ای که در آن زندگی می کرد را نداشت و این الگوی مناسب امروز ماست تا بدانیم که همواره باید مبانی دینی را حفظ کنیم و قیام امام خمینی (ره) نیز به پشتوانه همین الگو شکل گرفت.

حجت الاسلام عبدالمحمدی ادامه داد: منطق امام حسین (ع) این بود که اگر قرار است بین من و دین یکی فنا شود بهتر است من بروم تا دین بماند بنابراین حفظ دین برتر از حفظ جان است. این مسئله مهمترین درس عاشورا برای همه ماست.

منبع:سایت آلماتو